Hvordan
var din første dag som skoleleder?
”Jeg blev taget imod af alle skolens elever og
medarbejdere i hallen med sang og velkomsttale. Jeg fik også lov til selv at
sige et par ord, der meget kredsede om at turde være sig selv og stå ved den,
man er. Og at jeg vil gøre mit bedste for at være en god leder for Balleskolen.
Jeg blev enormt glad over den
modtagelse, jeg fik. Det er altid skønt, når en hel skole er samlet og synger
sammen. Jeg fik en følelse af, at her er en skole med et dejligt fællesskab”.
Hvorfor har du skiftet job?
”Jeg har været
konstitueret skoleleder på Mølleskolen i Ry. Der fik jeg smag for det arbejde,
som er i skolelederopgaven. Så undervejs begyndte jeg at se på, om der ikke var
et skolelederjob til mig”.
Hvad
gjorde, at du følte dig klar til at søge et skolelederjob?
”Jeg havde fået anerkendelse for min indsats og
havde vist over for mig selv og over for andre, at det her med at være
skoleleder var et skridt, jeg godt kunne tage. Jeg har været viceskoleleder på
Mølleskolen i seks år, og før det var jeg pædagogisk leder på Mårslet Skole i
fire år. Så det var et naturligt tidspunkt at gå den vej”.
Hvorfor
valgte du Balleskolen?
Morten Lomborg (1977)
2024- : Skoleleder på Balleskolen, Silkeborg Kommune, med cirka 70 medarbejdere og godt
600 elever.
2018-2024:
Viceskoleleder og i en periode konstitueret
skoleleder på Mølleskolen, Ry, Skanderborg Kommune.
2014-2018:
Pædagogisk leder på Mårslet Skole, Aarhus Kommune.
2003-2014:
Lærer på Forældreskolen i Aarhus.
1999-2003: Uddannet
fra læreruddannelsen i Aarhus med fagene dansk, matematik, idræt og musik.
”Jeg havde besøgt skolen, inden jeg skrev
ansøgningen, og fået et rigtig godt indtryk. Det er en åben plan-skole fra
70’erne, hvor man har et tæt årgangssamarbejde. Det er også det, jeg kommer fra
på Mølleskolen. Men her understøtter de fysiske rammer det rigtig godt. Så der
var noget genkendeligt, men også ting, der var anderledes”.
Hvornår
vidste du, at du ville være skoleleder?
”Når man er
så tæt på det strategiske arbejde på skolen, som jeg var under min leder på
Mølleskolen, så begynder man at forme sine egne ideer om, hvordan man ville
gøre det, hvis det var en selv, der havde stillingen.
Allerede i de 11 år, hvor jeg
var lærer på Forældreskolen i Aarhus, involverede jeg mig meget i
’motorrummet’. Jeg var lærerrådsformand, sad som lærerrepræsentant i
skolebestyrelsen og var med i planlægningen af den pædagogiske udvikling.
Derfor var det naturligt for mig at gå videre som pædagogisk leder og skifte
fra privatskolen til folkeskolen. Det var i 2014, hvor der var store ændringer
i folkeskolen, og det var spændende at træde ind i en brydningstid og prøve at
præge det på en positiv måde”.
Hvad
glæder du dig mest til?
”Jeg glæder mig til at sidde for bordenden i det
strategiske arbejde med at sætte retning for en skole i en kommune, hvor jeg
har et indtryk af et godt skolevæsen. Jeg glæder mig til et godt samarbejde med
lederteam, medarbejdere og forældre”.
Hvad
brænder du særligt for i jobbet?
”Jeg kan godt lide at se lidt ud i fremtiden og
se på, hvad der er brug for, og hvordan vi kan lave skole, der passer til den
tid, som kommer. Jeg har været meget optaget af, hvordan dannelsestænkning og
kompetencetænkning kan gå hånd i hånd i det pædagogiske arbejde. Det vil jeg
gerne tage med her. Jeg er selv optaget af det musiske, men brænder generelt
for at understøtte, at det kreative kan være med til at motivere eleverne,
store som små”.
Hvad er
den største udfordring?
”At holde fast i den retning, vi sammen sætter,
og samtidig balancere de mange forventninger fra alle sider til, hvad skolen
kan tage sig af. Og at få kommunikeret på en god måde, hvordan man laver god
skole her på Balleskolen.
Bæredygtighed bliver også en
opgave. Vi skal have en bæredygtig arbejdskultur for at løse det lokale, men
det handler også om det nationale og globale perspektiv, om klodens fremtid. At
forstå de problemstillinger, som de børn, der går i skole nu, skal hjælpe med
at løse i fremtiden”.
Hvad vil
du råde andre til, der har en drøm om et skolelederjob?
”Giv ledelsen et hint om, at du har ledelsesdrømme,
og spørg ind til, hvordan du kan blive understøttet i det. Vær ikke bange for
at sende en jobansøgning. Måske får du ikke jobbet i første hug, men man lærer
meget ved at være til samtale på et lederjob”.