29 forsøg med assistenter
Undervisningsministeriet har sat ti millioner af til forsøg med undervisningsassistenter.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Massage og motorik til de yngste elever. Mandlig støtte til drengene i udskolingen for at få dem op på pigernes niveau. Støtte til at opnå 100 procent differentiering af matematikundervisningen. Dette er blot tre af 29 meget forskellige forsøg med undervisningsassistenter, som har fået tilsagn om støtte fra Undervisningsministeriet.
50 kommuner har søgt om økonomisk hjælp til 115 forsøg.
»Der er stor interesse fra kommunerne. Det er meget forskellige forsøg. Lige fra en enkelt skole med en enkelt undervisningsassistent til kommuner med store projekter og mange undervisningsassistenter«, siger John Illum, der er tovholder for en gruppe af politikere og sekretariatsmedarbejdere, som DLF har udpeget til at følge forsøgene nøje. Gruppen har valgt at følge syv af de største på tæt hold for på den måde at få en mere nuanceret evaluering end den, som Skolestyrelsen udarbejder.
»Vi kan se, at der er problemer ude i skolen. Vi håber at få undersøgt, om undervisningsassistenterne kan være med til at skabe et bedre arbejdsmiljø, være med til at løse de faglige udfordringer, som 20 procent af eleverne i skolen har, og også være med til at lette hele rummelighedsdiskussionen«, siger John Illum.
Han håber, at det vil vise sig, hvilke kompetencer en undervisningsassistent skal have for at kunne støtte undervisningen.
Betænkeligheder
Nogle assistenter er lærerstuderende, andre er pædagoger, og nogle er uden en pædagogisk uddannelse.
John Illum håber, at der ikke bliver problemer, når de forskellige personalegrupper skal samarbejde.
Han tror, at de kan blive en stor hjælp i skolen, men han har også betænkeligheder.
»Hvis forsøgene fører til, at undervisningsbegrebet bliver opdelt, så læreren udelukkende tager sig af faglige ting, og andre faggrupper tager sig af andre, kan vi risikere, at læreren pludselig ikke står for det sociale liv i klassen og børnenes udvikling. Man risikerer, at lærerens egentlige opgave udelukkende bliver at undervise fagligt«.
Mulighed for at søge igen
Undervisningsministeriet har sat ti millioner kroner af til forsøgene. For at få støtte skal kommunen eller skolen være parat til at betale halvdelen af udgiften.
Der kommer en anden runde, hvor skoler og kommuner igen kan søge tilskud. Der er lige nu ikke flere penge i puljen, og det er endnu uafklaret, hvor pengene skal komme fra.
»Man kan forestille sig, at man finder ubrugte midler, eller at nogle af de forsøg, der er blevet godkendt, ikke bliver til noget. Vi ved ikke noget om det endnu«, siger John Illum.
Foreløbig er meldingerne, at det er meget forskelligt, hvor langt de enkelte skoler og kommuner er nået. Mange steder er der endnu ikke ansat en undervisningsassistent, selv om skoleåret er godt i gang. Nogle steder er det ikke engang afklaret, hvilken baggrund undervisningsassistenterne skal have, og hvad deres opgaver helt præcis bliver.
Og nogle steder som i Gentofte og Slagelse er man allerede godt i gang.
Flest forsøg med pædagoger
28 kommuner fik penge til 29 forsøg med undervisningsassistenter i skoleåret 2009-2010:
5 forsøg er med lærerstuderende
12 forsøg med pædagoger
2 forsøg uden formelle uddannelseskrav
6 forsøg, hvor det endnu ikke er afklaret, hvilken baggrund undervisningsassistenten skal have.