Ledig: Løntilskudsjob er ren udnyttelse

Efter et år som ledig lærer blev Jannie Vissing tilbudt vikarjob på Silkeborgs skoler til dagpenge. Hun sagde nej tak.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frivillig tvang. Det var følelsen i Jannie Vissings krop, da hun stod med brevet fra Silkeborg Kommune, der inviterede til informationsmøde om de 50 vikarstillinger, som skulle besættes af ledige lærere.

Kommunen har sat et stort efteruddannelsesprojekt i gang, hvor kommunens fastansatte lærere skal på efteruddannelse i løbet af i år. Undervisningen skal i mellemtiden varetages af de ledige lærere i Silkeborg til dagpengesats.

»Da jeg læste brevet, var det formuleret som en invitation. Jeg troede, det var frivilligt, om man ville melde sig til eller ej. Men da jeg gik ind på Jobcentrets hjemmeside, fik jeg at vide, at jeg ville blive trukket i dagpenge, hvis jeg ikke meldte mig til mødet og mødte op«, siger Jannie Vissing.

De fører os bag lyset

Jannie er 25 år og blev færdiguddannet som lærer for to år siden. Umiddelbart efter fik hun et årsvikariat på en skole. Men siden har den stået på jobansøgninger og aktiveringskurser.

»Jeg skriver to til tre ansøgninger om ugen. Jeg har også været til samtaler. Men der er mange lærere med 10-20 års erfaring, der søger de samme job«, siger Jannie Vissing.

Til mødet fortalte skolechef Huno Jensen om, hvilke muligheder et løntilskudsjob på Silkeborgs skoler kunne give.

»Han fortalte, at det her var muligheden for at få foden indenfor. Desuden sagde han, at ordningen var knyttet sammen med en jobrotationsordning, hvor vi senere ville få arbejde til fuld løn, som de havde en forventning om at få midler til via en pulje fra 2012. Men det er jo ikke sikkert. Og så har de ført os bag lyset. De kunne også godt selv se, at det ikke er en god ordning«.

Jannie Vissing mener, at den type job bør give nye kompetencer.

»Det er ikke sådan, at jeg ikke under nogen omstændigheder er klar til et løntilskudsjob. Hvis jeg skulle tage det, skulle det give mig nogle nye kompetencer. For eksempel med specialbørn. Det kunne jeg skrive på mit cv. Men det kan jeg ikke med det her. Det føles lidt som udnyttelse og en skævvridning. På den her måde tager vi egentlig jobbene fra os selv«.

Ryster så småt på hånden

Jannie Vissing valgte at oprette en Facebook-gruppe »Stop projekt skoleovertagelse« - med henvisning til, at på nogle skoler tager alle lærere på kursus i samme uge, mens ledige lærere overtager skolen.

Alligevel har hun rystet en smule på hånden undervejs.

»De ledige, der vælger at gå med, får nogle kontakter, der måske gør, at de kommer foran i køen til job på skolerne. Men det kan bare ikke være den rigtige måde at gøre det på«, siger Jannie Vissing.

Selv har hun fået et deltidsjob på en skole fra 1. september. Hun håber, at det er første skridt til at få et fast job som lærer.

»Det føles lidt som udnyttelse og en skævvridning. På den her måde tager vi egentlig jobbene fra os selv«.