Et skridt på vejen mod fast job

Tina Laugesen er 37 år og har ikke haft job, siden hun fik eksamen for to år siden. Hun fik selv ideen til at prøve løntilskudsjob, og det har givet hende selvtilliden tilbage.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»I begyndelsen håbede jeg, at jeg kunne få et job ud af det. Men undervejs blev mange lærere fyret, så jeg har måttet droppe ideen om at få et job på skolen«, siger Tina Laugesen, som siden marts har arbejdet som ekstra lærer i løntilskudsjob på Søndermarksskolen i Slagelse.

Efter endt uddannelse var hun på barsel med sit andet barn, og derefter var det pludselig meget svært at finde et ledigt lærerjob i Slagelse. Tina Laugesen føler dog, at hun har fået rigtig meget ud af timerne i 5. og nu 6. klasse både fagligt og socialt.

Alligevel har hun endnu ikke prøvet at være alene med eleverne. Hvis læreren bliver syg, skal der komme en vikar.

»Sådan er reglerne. Hvis der er en lærer syg, så skal der komme en vikar, og så er jeg ekstra. Men jeg har fået mulighed for selv at stå for noget undervisning og tage nogle elever ud i nogle forløb. Men den anden lærer har altid hovedansvaret for undervisningen«.

Hun har 21 skematimer om ugen. Derudover har hun forberedelse og teammøder. Hun deltager ikke i andre møder, fordi hun kun får dagpenge på dimittendsats og derfor skal have reducerede timer i forhold til et fuldt skema.

»Jobbet her har givet mig en større selvtillid og indsigt i, hvad det vil sige at være lærer. Især i forhold til eleverne. Det her er en skole med en del tosprogede elever, og nu har jeg prøvet det og ved, hvordan jeg skal tackle det«.

Træls at gå derhjemme

Hun søgte selv jobbet, fordi hun trængte til at komme væk fra livet som ledig. Tina er 37 år og oprindeligt uddannet bachelor i samfundsvidenskab fra Roskilde Universitet for snart ti år siden.

»Det er træls at gå derhjemme og ikke lave andet end at søge job. Det er godt at komme ud og få faglig sparring. Jeg har været så langt væk fra faget, at jeg var ved at overveje, om jeg overhovedet kunne finde ud af at være lærer. Så det her er klart en måde at komme tilbage til faget på«.

Selv om hun har mulighed for at forlænge sin løntilskudsperiode på skolen med seks måneder, så holder hun op, når august rinder ud. De seks måneder har givet hende troen på, at det er nu, hun skal have et rigtigt job. Og hun er ikke bange for at køre langt efter jobbet. Hun har sendt ansøgninger til både Nykøbing Falster i syd og Hillerød i nord.

»Nu skal jeg til at skrive uopfordrede ansøgninger. Også til andre skoler end folkeskoler. Og så skal jeg møde op. Jeg søger også pædagogmedhjælperstillinger. Jeg skal bare have et job nu, og hvis jeg kunne komme ind i en skolefritidsordning, er det stadig tæt på skolen. Det er muligt, jeg må lave noget andet på vej mod lærerjobbet. Men jeg er ikke i tvivl om, at jeg skal være lærer. Jeg vil have følelsen af, at det er mine klasser, og at det er mig, der har ansvaret. Det glæder jeg mig til«.

»Hvis der er en lærer syg, så skal der komme en vikar, og så er jeg ekstra«.