Sådan skal du være for at få et job
Folkeskolens Job & karriere-journalist har scannet 97 jobopslag for at finde ud af, hvad der er hot i lærerverdenen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Først og fremmest gælder det om at have de rigtige faglige og pædagogiske kvalifikationer. I forhold til lignende, tidligere undersøgelser er skolelederne i dag mere skarpe på, hvilke faglige forudsætninger de forventer hos ansøgerne.
Men lad det ikke være en hindring. Et jobopslag er arbejdsgivernes ønskeseddel. Det er meget sjældent, at man får alle sine ønsker opfyldt.
Næsten lige så vigtig er evnen til samarbejde og positiv indstilling til team. En stor del af jobbet som lærer foregik tidligere bag klasseværelsets lukkede dør. I dag er det afgørende at kunne indgå i - her kommer et andet populært ord - forpligtende samarbejde med kolleger, ledelse og forældre.
En række egenskaber er også in de fleste andre steder på arbejdsmarkedet.
Den nye medarbejder skal være engageret såvel fagligt som socialt og pædagogisk, ja, ligefrem allround, som der står i et opslag. Ved siden af skal man også være fleksibel. Med andre ord skal man være »en god kollega, der både kan og vil«, som en skoleleder skriver.
Store krav i en krisetid.
Dynamisk går også igen, og i lighed med flere af de andre er det et lidt svævende plusbegreb, som ikke siger så meget.
Anvendelsen af den slags ord skyldes måske, at vi befinder os i alvorlige tider. I alt fald bliver der kun i tre tilfælde efterlyst humor. Tidligere var det hyppigt, at lærere skulle have let til smil.
En af de gange, hvor der i de aktuelle opslag efterlyses humor, skal ansøgeren også være socialt engageret, impulsiv, nysgerrig, flittig, selvstændig og samarbejdsvillig.
Sikke en mundfuld.
Underligt, men faktisk er det sjældent, at den kommende medarbejder skal være en dygtig kommunikator. Måske skyldes det, at skoleledelser tager det for givet, at lærere er gode til at formidle information.
Det kan også være årsagen til, at der kun et enkelt sted står, at ansøgeren skal være robust og stabil.
Det er ikke af vejen at være åben over for forandringer og udfordringer og heller ikke at være helheds- og resurseorienteret, men af uransagelige grunde er det kun i et opslag, at der står, at man skal være ordentlig voksen, og også kun et sted, at der står, at man skal gøre tingene færdige. Godt, man ikke er en barnerøv, der sjusker med tingene.
Det er nemmere at sætte kryds nogle steder end andre. Hvad vil det for eksempel sige at være et tydeligt menneske?