Hanne Heunicke og Rikke Brandt Bundsgaard syntes, at der manglede en podcast, der forbandt de store tanker om undervisning med dagligdagen i klasseværelset. Så nu laver de den selv.

»Vi prøver da bare selv«

»Mens jeg var på barsel, hørte jeg en masse podcasts, og jeg kom i tanke om, at der mangler en podcast om undervisning, som henvender sig til dem, der sidder med det i hverdagen.

Offentliggjort

FAGLIG FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød Hanne Heunicke, lærer på Risbjergskolen i Hvidovre ogny-udsprunget vært på en ny hjemmelavet podcast: »Stemmer fra skolen«, der handler omundervisning i folkeskolen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min veninde, som underviser på læreruddannelsen i Jelling, får en masse mail om, hvad der bliver forsket i og skrevet ph.d. om, og vi blev enige om, at al den gode viden fortjente at komme ordentligt ud til lærerne. Så hvorfor ikke bare prøve selv?

Hver udsendelse har en forsker, som udtaler sig om et emnefelt, og bagefter et interview med en lærer, som faktisk arbejder med temaet eller metoden i klasseværelset.

Det er en ren fornøjelsesproces, og vi har intet studie - blot en mikrofon og en iPhone. I den første podcast havde jeg indstillet mikrofonen forkert, så man nærmest kun kunne høre mig, men det er learning by doing, og hver gang vi lægger et nyt afsnit op, stiger lyttertallet på alle de andre.

Faktisk har vi kun fået positiv respons på vores arbejde. Derudover har vi også en brevkasse, hvor to erfarne lærere svarer på forskellige spørgsmål.

Vi vil gerne tale lærerfaget op. For på trods af de mange hindringer er der helt vildt mange gode ting i gang i den danske folkeskole, som vi gerne vil give videre og lade andre inspireres af. Og så laver vi det, fordi vi synes, det er sjovt og interessant. Hvis bare der sidder ti mennesker, som synes, det er værd at lytte til, så er det også værd at lave«.