Eleverne producerer selv det, de sælger i julemarkedets boder.
11. december: Julemarked giver STU-skole pædagogisk og økonomisk gevinst
Forældre, pårørende, samarbejdspartnere og tidligere kursister strømmer til, når ASV Horsens inviterer til julemarked. Eleverne på STU passer alle boder og producerer også det meste af det, de sælger. Det giver lærerne et pædagogisk redskab.
ASV Horsens
ASV Horsens - Arbejde og Specialundervisning til Voksne ogunge - tilbyder undervisning, vejledning og rådgivning til:
- Personer med udviklingshæmning og dermed ligestillede
- Personer med sindslidelse
- Personer med sociale/emotionelle vanskeligheder
- Personer med funktionsnedsættelse
- Personer med senhjerneskade
- Arbejdsledige, der har svært ved at følge de almindeligeuddannelser
- Unge med risiko for at droppe ud af ungdomsuddannelserne
- Personer med ringe skolebaggrund, ingen uddannelse og sværeindlæringsvanskeligheder
- Personer med svære læse-stave-regneproblemer
- Personer med læse-stavevanskeligheder
Undervisningen skal fremme og styrke den enkeltes kompetencer iforhold til at tilrettelægge, styre og tage ansvar for eget liv ogtilværelse, bibringe kursisterne personlige, sociale og fagligekompetencer og sætte fokus på mestringsstrategier.
Kilde: asv-horsens.dk
FØLG MED I JULEKALENDEREN PÅ DE FAGLIGENETVÆRK
Fra 1. december til juleaften sætter vi hver hverdagspot på, hvordan julen sniger sig ind i fagene.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I de seneste seks-syv år har ASV Horsens afholdt julemarked. Fra boderne sælger eleverne på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) blandt andet nisser og lysestager, som de har støbt i beton. Andre har klippet, klistret og foldet julepynt til boderne, nogle har været kreative ved symaskinen, og andre igen har tryllet juletræer frem i skolens træværksted.
Julemarkedet er ikke blot en enkeltstående begivenhed. Det indgår i lærernes pædagogiske arbejde med eleverne, der har funktionsnedsættelser som udviklingshæmning, autisme, ADHD eller er tidligt hjerneskadede.
"Overskuddet fra julemarkedet går til elevernes studieture. De arbejder i værkstederne tre dage om ugen i fem-seks uger op til markedet. På den måde lærer de at yde, før de kan nyde", siger Laila Fogh. Hun er lærer på STU-linjen og tovholder for julemarkedet.
Selv om eleverne vælger sig ind på, hvad de vil fremstille, kan de som andre unge have dage, hvor de ikke har lyst til at arbejde i værkstedet.
"Så siger vi til dem, at hvis gæsterne kommer til tomme borde, bliver der ingen penge til at gøre noget ekstra for på studieturene", siger Laila Fogh.
Elever lærer at præsentere sig under indsamling til tombolaen
Eleverne tager også rundt til butikker i Horsens for at høre, om de vil sponsere en gevinst til julemarkedets tombola. Det er også lærerigt for dem.
"Vi giver eleverne et brev med om, at de kommer fra ASV Horsens, og hvad deres ærinde er, men de fleste lærer selv at præsentere sig. Det kan være grænseoverskridende for vores elever at skulle møde fremmede mennesker, så nogle står ved siden af den, der præsenterer sig. Når de har set det ti gange, kan det være, at de selv tør den ellevte gang", siger Laila Fogh.
Nogle butikker sig nej til at bidrage til tombolaen, men de fleste giver eleverne en ting med.
"I år samlede eleverne over 200 sponsorgaver ind, så vi har ingen udgifter på tombolaen. Det er rent overskud", tilføjer Laila Fogh.
Julemarkedet er trygt for tidligere kursister
Julemarkedet er en stor dag for langt de fleste elever. De får besøg af familie og venner, som de viser rundt på skolen, og de tager imod sagsbehandlere, UU-vejledere, praktiksteder og andre samarbejdspartnere, som også besøger markedet. Også tidligere kursister dukker op.
"De kommer måske ikke for at handle, men for at hilse på lærere og elever, som de har gået sammen med. Det kan være utrygt for dem at tage til et julemarked, de ikke kender, men vores marked er velkendt for dem", siger Laila Fogh.
Elever finder et frirum bag bodens disk
Anderledes ser det ud for nogle af de elever, som skal stå for det velbesøgte marked. Det er især en udfordring for unge med autisme, som ikke bryder sig om at være sammen med mange mennesker.
"Nogle tager tilløb i et par år, før de er parate til at komme ud blandt gæsterne. Enkelte får lov at blive hjemme fra skole den dag, og ellers finder vi en opgave, hvor der ikke kommer så mange. Det kan for eksempel være, at de kan vaske op", siger Laila Fogh.
Hvert år er der elever, som finder ud af, at de godt kan være sammen med gæsterne, selv om de ikke kunne forestille sig det på forhånd.
"Nogle finder et frirum i en bod, for gæsterne ikke kommer om bag ved disken. Samtidig er opgaven meget konkret: 'Jeg skal sælge æbleskiver fra 15 til 16'. Det er nemmere at være i, når opgaven giver mening, så vi gør meget ud af at forberede eleverne på, hvad de skal lave".
Overskuddet giver råd til at gøre noget ekstra
Elevernes studieture er ikke afhængige af julemarkedet, men overskuddet giver råd til at gøre noget ekstra. ASV Horsens har både været i Barcelona og Budapest med sine STU-elever. Ellers går turene til danske mål og kan både have et kulturelt indhold og elemeter af botræning i sig. For eksempel har elever været i sommerhus i Vestjylland, hvor de skulle lægge sengetøj på, gøre rent og overholde et madbudget.
"Et år var vi i København og skulle i Tivoli. Her spiste vi på restaurant, så eleverne slap for at have madpakker med, og de fik også deres turbånd betalt. Så fortæller vi, at det kun kan lade sig gøre, fordi de har tjent penge på julemarkedet", siger Laila Fogh.