Øverst: Rasmus Edelberg, næstformand Skole & Forældre (vikar for Mette With Hagensen), Jakob Bonde Nielsen, formand for Danske Skoleelever, Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen og Eva Munck, formand BUPL’s Lederforening. Nederst: Jesper Nielsen, afdelingschef UVM, Gorm Bagger Andersen, BKF (vikar for Jan Henriksen). Arne Eggert, KL (vikar for Anna Mee Allerslev), Lars Søgaard Jensen, BUPL (suppleant for Elisa Bergmann), Anders Bondo, DLF.
Foto: Jacob Nielsen
Nyt partnerskab mellem folkeskolens syv hovedaktører
Folkeskolen - vores hele livet. Sådan lyder sloganet for det nye partnerskab, der blandt andet tæller DLF, KL og Skolelederforeningen og som skal bakke op om folkeskolen gennem forskellige projekter og på det kommende folkemøde.
FØLG FOLKEMØDET
Fagbladet Folkeskolen dækker folkemødet påBornholm og vil ud over hjemmesiden Folkeskolen.dk også løbendebenytte:
Facebook: www.facebook.com/Folkeskolen.dk
Instagram: folkeskolendk
Twitter: @Folkeskolendk
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Næsten halvdelen af friskoleforældrene er utilfredse med folkeskolen
Messinghornet har gjaldet og blæst til samling omkring folkeskolen. Syv hovedaktører danner nu et partnerskab, der skal fortælle den gode historie om det offentlige skolesystem og bakke op om folkets skole i en tid, hvor den er presset fra flere kanter.
Partnerskabet består af: Kommunernes Landsforening, Danmarks Lærerforening, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, Skole & Forældre, Danske Skoleelever, Børne- og Kulturchefforeningen og Skolelederforeningen.
Alliancen om en udfordret skole
Sammen har formændene for de inkluderede parter lagt navn til en kronik, som Politiken har bragt. Her gennemgår de folkeskolens alfabet og anatomi med eleveksempler fra Albert til Åse. I en video på Skolelederforeningens hjemmeside forklarer formanden for foreningen, Claus Hjortdal, bevæggrundene for partnerskabet:
"Folkeskolen er udfordret i øjeblikket. Vi er udfordret på økonomien, der gør, at vi ikke har penge nok til at få rullet reformen ud i sin fulde styrke. Vi er udfordret af, at forældrene i højere grad vælger fri og privatskoler, og så er vi udfordret af, at de politikere som vedtog reformen, er i gang med en klippe-klister øvelse, hvor de prøver at sætte reformen sammen på andre måder".
Han forklarer, at ambitionen med partnerskabet er at skabe en bevægelse, som kan sikre, at folkeskolen i fremtiden stadigvæk kan være en vigtig samfundsbærende institution, som størsteparten vælger helt automatisk.
Skolen rækker ud over matematik og læsning
Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, lægger ligeledes vægt på folkeskolens samfundsrolle:
"Vi vil gerne sætte fokus på den enorme samfundsmæssige betydning, som folkeskolen har. Jeg plejer at sige, at man godt kan nedlægge folkeskolen, men man vil aldrig kunne oprette den igen. Folkeskolen har en enestående betydning for samfundet som rækker langt ud over, at man skal lære børnene at læse og regne - for det skal man selvfølgelig også", siger han.
Anders Bondo håber, at partnerskabet vil føre til lokale aktiviteter om at bakke op om den lokale folkeskole. Derudover kaster den nye alliance også en videokampagne af sig samt debat og events på det kommende Folkemøde, der begynder på torsdag og hvor fagbladet Folkeskolen også deltager og dækker begivenhederne løbende.