»Situationen er ganske dramatisk«

Anders Bondo Christensens forslag om en forsøgsordning, hvor arbejdsløse lærere kan arbejde på 
deltid for overenskomstmæssig løn svarende til deres dagpenge, har medført stor debat. DLF-formanden understreger, at lærerne står i en ekstrem situation.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

? Kritikerne siger, at du sælger ud af fagbevægelsens arvesølv. Hvad mener du om det?

! »Mange af kritikerne gør vores forslag identisk med de ordninger, som er i øjeblikket. Men der er helt afgørende forskelle på vores forslag og de såkaldte tilbud, som ledige lærere bliver sendt ud i. Vi lægger op til, at lærerne skal have overenskomstmæssig løn for de timer, de arbejder. Der er ikke tale om dumping af prisen på arbejde, eller hvad kritikken ellers lyder på«.

? Hvordan vil I sikre, at kommunerne ikke 
udnytter ordningen?

! »Det er en helt afgørende forudsætning, at vi har en form for vetoret, og at vi kan sikre, at der er tale om ekstraordinær beskæftigelse. Det skal den lokale lærerkreds tage stilling til, så tillidsmændene ikke kommer i et dilemma. Der er tale om en forsøgsordning, som vi skal kunne lukke igen, hvis vi fra centralt hold konstaterer, at ordningen bliver misbrugt til at skubbe allerede ansatte ud eller til at forhindre job i at blive etableret«.

? Hvordan vil I helt konkret sikre, at der er tale om »ekstraordinær beskæftigelse«?

! »Når skoleåret og budgettet er lagt i kommunerne, vil vi kunne se, om der er tale om ekstraordinær beskæftigelse. Hvis forsøgsordningen får grønt lys fra Beskæftigelsesministeriet, vil vi selvfølgelig informere kredsene om, hvordan de sikrer dette«.

? Hvor længe forestiller du dig, at en lærer skal kunne være ansat på de her vilkår?

! »Det er noget af det, vi skal drøfte med beskæftigelsesministeren. Jeg så da gerne, at ordningerne for eksempel havde et halvt års varighed. Derved får de pågældende lærere en reel beskæftigelsessituation og tilknytning til deres skole«.

? Hvordan undgår I, at ordningen fjerner kommunernes incitament til at skabe 
ordinære job?

! »Det er klart, at hvis en kommune ikke opslår de ordinære job, der er behov og mulighed for, så vil kredsen heller ikke godkende eller fortsætte ordningen. Hvis vi kan konstatere, at ordningen bliver brugt på en uholdbar måde, jamen så må vi lukke den igen. Netop derfor er det vigtigt, at det er en forsøgsordning, som også skal evalueres centralt i DLF«.

? Hvordan ser du mulighederne for, at forslaget rent faktisk slipper igennem forhandlingerne?

! »Hvorvidt det ender med et forslag, som DLF støtter op om, kommer an på de drøftelser, vi skal i gang med. Det er et helt ufravigeligt krav, at der er tale om ekstraordinær beskæftigelse og overenskomstmæssig løn. Hvis det ikke slipper igennem forhandlingerne, jamen så har ordningen jo ikke længere vores interesse. De ting, jeg selv har kritiseret på kongressen vedrørende dagpengecirkusset, vil jeg ikke selv være med til at legitimere ved at gå på kompromis«.

? Hvorfor satser I ikke hårdere på at skabe flere ordinære job, som lærerne efterspørger?

! »Forslaget betyder ikke, at vi ikke gør, alt hvad vi kan for at skabe ordinære job. Men vi kan ikke trylle arbejdsløsheden for hele vores område væk på et halvt år. Alternativet til vores forslag er, at det nuværende cirkus, som vi har kritiseret, vil fortsætte, og at lærerne kan komme til at arbejde stort set fuld tid for dagpengene. Vi står med flere tusinde arbejdsløse lærere, hvoraf flere hundrede falder ud af dagpengesystemet til januar. Den situation er ganske dramatisk. Kontanthjælp får du først, den dag du ikke har en klejne mere at leve for. Og kun hvis du ikke har en ægtefælle, som tjener penge«.