Debat
Sammenhold og respekt!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når jeg om morgenen i denne lockouttid cykler gennem gaderne i Holbæk for at komme til stationen, møder jeg flere grupper af lærere i deres gule veste foran skolerne, hvor de flot viser sig frem. Jeg vinker og udveksler et par ord med dem i forbifarten - god start på dagen. Forleden stod der endnu en gruppe, hvor jeg ikke havde registreret dem før, men de skulle da også have en hilsen - hvilket tilsyneladende overraskede dem, men det var altså også en gruppe gode kommunale kolleger fra Vej og Park! De tog det positivt, og jeg fik et »God dag« retur. Men jeg tror, at de også fangede forvekslingen og netop reagerede positivt, ligesom mange andre grupper af borgere gør, i stor respekt for den måde, vores medlemmer aktionerer på. Det er venligt, ordentligt, kreativt og morsomt - og det aftvinger respekt, også selv om man måske ikke er helt enig i vores sag.
Både det sammenhold, vi har skabt i medlemsskaren, og den respekt, der er opstået for lærernes indsats, skal vi vide at bevare og bruge i tiden efter konflikten. Vi får brug for det!
Når dette læses, kan lockouten være på vej mod sin femte uge, hvis den ikke er afblæst. Det kræver, at vi stadig er gode til at tage vare om hinanden og passe på vores fælles psykiske »lockoutarbejdsmiljø«!
De sidste par uger har vi haft to store internationale pædagogiske konferencer med forskere, der har bud på det, der giver den gode skole. Det er forskere som John Hattie og Andreas Schleicher, som KL og regeringen burde bruge tid på at studere i stedet for at lave huleplaner for, hvordan man nedbryder lærernes muligheder for at udøve god undervisning.
OECD-ekspert: Store krav til fremtidens lærere
Begge forskere giver indsatser til en bedre skole, der går lige så meget imod Antorinis reformforslag, som Peter Allerups kritik efter Timss og Pirls. Senest har Hattie på konferencen sagt, at det ikke er struktur, der tilfører flere timer til eleverne og flere voksne omkring dem, men derimod at give skolens lærere kompetencer til at øge elevernes læring. Det er relationerne mellem lærer og elev i klasserummet, der flytter udbyttet af undervisningen - ikke andre skemastrukturer eller flere timer til eleverne. Flere timer hjælper til en vis grænse, men den grænse har vi overskredet i Danmark! Læs mere på folkeskolen.dk om det.
Uddannelsesguru: Flere timer og flere voksne rykker ikke
Tænk, hvis undervisningsministeren ville lytte til forskerne - og sætte sig sammen med os, KL og Corydons folk for at nå den bedste skole på baggrund af viden, der virker.