Flere timer, som Christine Antorini vil reformere skolen med, får ifølge John Hattie ikke nogen stor effekt.
Bo Thornvig
Uddannelsesguru: Flere timer og flere voksne rykker ikke
En folkeskolereform, der giver eleverne flere timer og tilfører flere ”voksne” til skolen er endnu en reform, hvor politikerne fokuserer på struktur. I stedet kunne de sætte ind dér, hvor det virkelig rykker - ved at sikre, at endnu flere lærere bliver superdygtige til at øge elevernes læring, siger professor John Hattie.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Se videoklip af Folkeskolens interview med John Hattie nederst i denne artikel.
"Hvilket land har det korteste skoleår og de korteste skoledage i verden?"
"Finland!"
"Selvfølgelig gavner det at øge antallet af undervisningstimer ind til et vist punkt - men det punkt er I forbi", understregede John Hattie over for folkeskolen.dk i morges, før han gik på talerstolen ved en Dafolo-konference på Axelborg i København.
Den danske børne- og undervisningsminister Christine Antorini bød ham velkommen og gentog sin pointe om, at "Hvis man giver eleverne en hel masse kedelige timer, så lærer de ikke noget".
"Men jeg er helt sikker på, at hvis man giver dem flere timer af virkelig høj kvalitet med dygtige lærere og pædagoger under ledelse af dygtige skoleledere, så kan vi styrke fagligheden, det tværfagligheden, samarbejdet og elevernes personlige kompetencer".
Hun pegede på, at vi i Danmark har tradition for et bredt faglighedsbegreb, og at der derfor ikke kun skal være lærere, men også pædagoger og andre kvalificerede voksne, som har en fælles forståelse af læring og sammen kan skabe et godt læringsmiljø, der kan sikre, at alle børn og unge bliver så dygtige, som de kan.
Men John Hattie er ikke begejstret for konceptet med flere "voksne" i form af undervisningsassistenter og andre ikke-læreruddannede, selvom Pisa-topscorerlandet Finland har assistenter med i skolen.
"Finland har den anerkendelse af lærerprofessionen, der skal til. Med den placering, Danmark har i Pisa, er jeg sikker på, at op mod 60 procent af jeres lærere allerede er eksperter. Find dem, tal om, hvor fantastiske de er, og hjælp de andre med at blive bedre", lyder budskabet fra John Hattie.
I 2009 udgav han bogen "Visible Learning", som på basis af over internationale 1000 metastudier ranglister effekten af 150 forskellige indsatser, man kan sætte ind i skolen. Vel at mærke effekten på elevernes læring målt i form af fremskridt i testresultater. Ranglisten viser tydeligt, at det er de indsatser, der handler om samspillet mellem elever og lærere i klasserummet, der rykker, mens de mindst effektive generelt er de indsatser, der handler om struktur såsom klassestørrelse, sommerskole, niveaudeling.
Det gennemgående råd til lærere og skoleledere er: 'Know Thy Impact' - 'Kend jeres virkning'. Han opfordrer ledere og lærere til at gå ind i hinandens klasser ikke for at iagttage undervisning, men for at iagttage elevernes læring.
Folkeskolen bringer en stor artikel med interview og tips til, hvordan man kan arbejde med synlig læring i et kommende blad.