Debat
Tillid og tryghed – det burde være muligt
Mens lyden af kampklare F16-fly brummer på startbanen, udsultes den danske folkeskole dag for dag. Flere og flere lærere og ledere må bukke under og erkende, at det ikke er muligt for dem at fortsætte det job, de er uddannet til og i øvrigt brænder for at arbejde med.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der skabes usikkerhed om egne kompetencer, når den fornødne tid til at gennemføre den planlagte og forventede undervisning ikke eksisterer. Arbejdstilsynet kræver tilstrækkelig instruktion og foreskriver, at et sikkert og sundt arbejdsmiljø ikke alene er et akut spørgsmål, men også at arbejdet ikke på sigt udsætter medarbejderen for påvirkninger, der indebærer risiko for og giver anledning til at udvikle stress og udbrændthed. Kræv den instruktion.
Gør det muligt i tillidsfuldhed og trygge rammer at levere undervisningsvaren, men overalt i landet ser og hører vi om helt urimelige betingelser for at få »folkeskoleflyet« på vingerne. Intet brændstof og ingen luft - vi når aldrig målet.
En stresset hverdag præger alt for mange steder betingelserne for sammen med kollegaer og elever at få et acceptabelt udbytte af de store anstrengelser, der gøres.
Der slides og slæbes, men balancen mellem resurser og opgaver eksisterer ikke, og alt for få steder gennemføres den nødvendige dialog om dette balanceforhold, og endnu færre steder tages konsekvensen af denne disharmoni.
Vi er nødt til at stå sammen og i fællesskab vedblive med at dokumentere misforholdet. Tilsyneladende er der mange steder kommet en bedre balance mellem arbejdsliv og fritidsliv/familieliv, det er jo godt i sig selv, men tilfredsstillende bliver det aldrig, når der inde i det ene element er ubalance.
Det burde være muligt lokalt at få skabt bedre tillidsfuldhed og trygge rammer.
Forældre og idrætsforeninger udtrykker deres bekymringer. Den mistrivsel, der afspejles, bør der tages fat om. De ansvarlige må stå frem og stå ved deres fejlgreb. Det er aldrig en skam at vedgå sig sine fejl, men at kunne se virkningerne og undlade at gribe ind, det er nærmest utilstedeligt.
Sammen kan vi gøre en forskel. Tag mod vores fremstrakte hånd. Lyt til os, gå i dialog med os, og handl derefter.
Flyet skal rettes op, hvis ikke det skal gøre ubodelig skade.
Et nyt folketingsår starter, vi har brug for beslutninger, der pålægger KL og kommunerne at tage opgaven med folkeskolen alvorligt. Lad der nu ikke gå valgkamp i det hele.