Der kom mange forslag, da knap 70 lærere deltog i medlemsseminaret i København. Gennem ideudvikling og mange debatter fandt lærerne ideer til lokale initiativer, som kan være med til at styrke lærernes omdømme i befolkningen.
Foto: Jennifer Jensen
Lokale initiativer skal
bedre lærernes omdømme
Omkring 600 lærere har tre weekender i starten af året ageret marketingkonsulenter for deres egen profession ved DLF’s medlemsseminarer. For at styrke befolkningens respekt for folkeskolen og lærere udviklede de ideer til lokale initiativer i kredsene.
Lærerne om inklusionen
• Hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening har efterfølgendeafsat fem millioner kroner i en pulje til iværksættelse af delokale initiativer. Ansøgning om midler skal gå gennem de lokalekredse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Tak fordi I er her. Det er dejligt - men også nødvendigt - for vores fremtid som faggruppe og fagforening er på spil«.
Med de ord åbnede formand for Danmarks Lærerforenings overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen et af de første medlemsseminarer.
I salen sad en blandet forsamling af københavnske og bornholmske lærere, der var mødt op for at komme med ideer til lokale aktiviteter, som kan være med til at ændre befolkningens opfattelse af lærere.
God energi
Ideerne var mange og gik i meget forskellige retninger. En lærer foreslog, at lærerne skulle holde »Lang næse-dag«, hvor alle landets lærere skulle have en lang spøg og skæmt-næse på i skole. Andre foreslog T-shirts med statements, pixi-bøger med moralske budskaber om lærere, satiriske filmklip og »Find Holger«-plakater, der skulle illustrere virvarret i en heldagsskole med aktivitetstimer, fritidstilbud og så videre.
Gordon Ørskov lovede, at alle forslag blev taget med tilbage til DLF. Herefter dannede de deltagende lærere grupper ud fra de ideer, de gerne ville udarbejde konkrete handleplaner for - og det blev resten af seminaret derefter flittigt brugt på. Gordon Ørskov er meget tilfreds med resultatet.
»Vi ville gerne møde medlemmer med noget på hjerte, og det må vi sige, at vi gjorde. Der var en rigtig god energi, og jeg er meget imponeret over de ideer og initiativer, deltagerne kom frem til. Det bliver spændende at se, hvilke lokale aktiviteter seminarerne munder ud i«, siger han.
Seminaret i København bød ved start også på en del debat om, hvorvidt DLF har været god nok til at kæmpe lærernes sag. Enkelte lærere mente ikke, at seminaret kunne føre til noget, fordi befolkningen ikke længere gider lytte til lærerne, og at Danmarks Lærerforening har været for passiv de seneste år, og at det er derfor, befolkningens generelle holdning til lærere er kritisk.