"Lad os for alvor nytænke undervisningsdagen og skabe et sammenhængende undervisningsforløb for eleverne, hvor det er elevernes undervisning, der er styrende og ikke skolens ringetider, siger Anders Bondo

DLF: Lærerne vil undervise 25 timer om ugen

Lærerne spiller nu ind i debatten om folkeskolereformen ved at foreslå, at lærerne fremover underviser 25 klokketimer om ugen. DLF foreslår at afskaffe 45 minutters-lektionerne og lægger i stedet op til en sammenhængende skoledag.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samtidig vil lærerne gerne være mere til stede på skolen.

"Lad os for alvor nytænke undervisningsdagen og skabe et sammenhængende undervisningsforløb for eleverne, hvor det er elevernes undervisning, der er styrende og ikke skolens ringetider. Med et sådant sammenhængende undervisningsforløb er vi parate til at undervise 25 timer om ugen og drudover stå for nogle af elevernes aktivitetstimer", siger Anders Bondo Christensen, formand for DLF.

Tilstedeværelse

"Der er grundlæggende mange gode overskrifter i regeringens udspil til en reform af folkeskolen. Med vores udspil til børne- og undervisningsministeren kommer vi med konkrete bud på en række af de målsætninger, som regeringen har formuleret med reformudspillet. Det glæder vi os til at drøfte med regeringen", siger Anders Bondo.

"Vi er selvfølgelig også klar til at drøfte mere tilstedeværelse på skolen i det omfang, skolelederne lokalt vurderer, at det giver mening. Og så vil vi gerne diskutere med ministeren, hvordan vi sikrer lærernes kompetenceudvikling".

DLF: God ide at lade lærerne varetage aktivitetstimer

Samtidig vil lærerne gerne stå for aktivitetstimer uden forberedelse. Det kan være lektiehjælp, elevsamtaler, motion og bevægelse.

"Det vil give mulighed for at gøre noget andet med sine elever end undervisning og styrke relationen til eleverne, hvilket jo også kommer undervisningen til gode", siger Anders Bondo. Men aktiviteterne skal først og fremmest handle om at nå nogle relevante læringsmål for eleverne. Det skal være undervisningens mål, som er styrende for aktiviteterne og ikke omvendt.

Øget fokus på inklusion

DLF foreslår også regeringen at gå ind i en indsats for at hjælpe med inklusionsopgaven ved at stille hele lærer-organisationen til rådighed i en fælles indsats med regering og kommuner om at skabe engagement og viden omkring den nødvendige helhedsindsats for inklusion.

Det skal blandt andet ske ved at være med til at få udarbejdet handleplaner for inklusionsprocessen på baggrund af forskningsbaseret viden og være med til at samle op på og formidle viden om initiativer om øget inklusion.

Helhed eller heldag?

Heldagsskole overalt er ikke løsningen, mener Lærerforeningen. Nogle steder giver det et godt udbytte, andre steder ikke. Men skolen bør være et lokalt kulturcenter, som inviterer frivillige organisationer, idrætsforeninger og andre ind i skolen.

Lærerne vil også indgå i et trepartsprojekt med kommuner og regering om at sikre den nødvendige efteruddannelse til lærerne. DLF foreslår, at jobrotation med ledige lærere kan bruges til at sikre vikarer i den periode, hvor lærerne er væk på uddannelse - og at lærerne selv bruger noget af deres egen tid til uddannelse. Målet er at alle lærere inden 2020 skal have linjefagskompetence i de fag, de underviser i.

Også et fagligt løft i dansk og matematik vil lærerne gerne bidrage til. Her har DLF - sammen med allerede projektet "Læser for Livet" og i øjeblikket er DLF  i gang med at udarbejde et lignende projekt for matematik sammen med Børne - og Undervisningsministeriet.

Formålet med det hele er:

"Alle elever skal forlade folkeskolen som livsduelige og handlekraftige mennesker med tillid til og viden om egne muligheder", hedder det i DLF's oplæg (se link til højre).

Læs mere