" I Danmarks Lærerforening støtter vi fuldt op om de frie fagskolers vigtige indsats i forhold til en gruppe unge med særlige behov", lyder det fra Anders Bondo i brevet.

Bondo appellerer til ministeren om frie fagskolers økonomi

Lærernes formand Anders Bondo opfordrer nu på det kraftigste børne- og undervisningsministeren til at tilføre de Frie Fagskoler de penge, de blev frataget på seneste finanslov.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvis vi skal sikre, at alle unge får en uddannelse, og at ingen bliver efterladt på perronen, er det nu, der skal handles ved at tilføre de frie fagskoler de midler, der blev sparet væk ved FL2016". Sådan lyder det i et brev fra formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen til undervisningsminister Ellen Trane Nørby. 

Den helt nye skoleform, som blev indført januar i 2015, står med en yderst presset økonomi efter at de blev beskåret med over 20 millioner på sidste års finanslov. På dette års finanslov kan det se ud som om skolerne får en hjælpende hånd ved at få tilført syv millioner, men i virkeligheden er de syv bare en forventet annullering af nogle helt andre besparelser. 

Frie fagskoler: Regeringens millionløfte er ren spin

"I den nuværende situation er der risiko for, at de frie fagskolers fortsatte eksistens er truet. Danmarks Lærerforening skal derfor på det kraftigste opfordre til, at skolerne tilføres de penge, der blev sparet væk ved FL 2016. I sidste ende kan de manglende midler betyde, at skoleformen forsvinder.

Udfylder et stort samfundsmæssigt behov

Anders Bondo understreger i brevet vigtigheden af den særlige skoleform, som han mener udfylder en helt nødvendig indsats for unge, som efterfølgende gerne skal søge ind på erhvervsuddannelserne.

"Skoleformen er et væsentligt bidrag til målsætningen om at få flere unge til at vælge en erhvervsfaglig grunduddannelse og til at sikre større inklusion i samfundet. Skolerne opfylder dermed et enormt samfundsmæssigt behov, for der er tale om unge, som ofte ikke passer ind i uddannelsessystemet, og derfor bliver tabt på gulvet. Der er behov for, at alle unge får en uddannelse", skriver han.

Sådan hjælper man skoletrætte unge 

 

Læs mere

Læs hele brevet fra Anders Bondo til Ellen Trane Nørby