Katrine Fylking ser gerne, at københavns lærere går forrest i kampen om mere indflydelse.

De københavnske lærere har fået ny formand: Vi skal gribe muligheden for indflydelse nu

38-årige Katrine Fylking er netop blevet valgt som ny formand for Københavns Lærerforening. Hun vil arbejde for indflydelse til lærerne på alle planer og mener, at de københavnske lærere skal gå forrest og gribe den unikke chance for indflydelse, der er lige nu.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Generalforsamlingen for Københavns Lærerforening - og dermed de 5.600 medlemmer - er netop gået i gang, og første punkt på dagsordenen var valg af en ny formand.

Eneste kandidat til posten var Katrine Fylking, og hun blev valgt under højlydte, stående klapsalver.

Katrine Fylking har siddet i KLF's bestyrelse siden 2018, og hun har de seneste to år også været valgt ind i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse.

Hun er 38 år, gift og har to børn og før hun blev fuldtidsfagforeningspolitiker for to år siden, arbejdede hun på Randersgades Skole.

Hun afløser Lars Sørensen, som har været formand de seneste fire år, og inden da næstformand i seks år, og som nu går på pension. Inden Lars Sørensen, var Jan Trojaborg formand i 24 år.

Formand for de københavnske lærere stopper

Det vil give ændringer i foreningen, fortæller Katrine Fylking.

"Vi er forskellige på mange måder. Jeg er uddannet langt senere end både Lars og den tidligere formand, for jeg fik min læreruddannelse i 2009, og det er også meget kort tid siden, jeg forlod lærerjobbet. Det har betydning for, hvordan vi arbejder. Vi har rigtigt mange unge lærere i København, og mange af dem kender ikke til tiden før 2013. Det skal vi både være opmærksomme på at respektere det og overveje, hvordan vi kommunikerer, og vi skal samtidig huske på vores historie".

Lærernes professionelle råderum skal styrkes

Beslutningen om at stille op som formand har hun ikke taget fra den ene dag til den anden. Hun har længe drømt om en fagforening, hvor man i langt højere grad har indflydelse end i dag.

Hun mener, der er gode muligheder lokalt med et helt nyt børne- og ungdomsudvalg i København, som hun glæder sig til at etablere et samarbejde med.

"Jeg kunne godt tænke mig et tæt samarbejde på kommunalt niveau mellem skolens parter i København: Lærerforeningen, forvaltningen, politikerne, skolelederne, forældrene og eleverne. Og så skal vi ud og høre lærerne, hvad de ønsker af ændringer. Jeg kan selv pege på co-teaching med to lærere, mulighed for kortere skoledage, fritagelse fra de nationale test. Der har været en voldsom kontrol og overstyring særligt i København, og det kunne jeg godt tænke mig vende på hovedet, så lærerne får magten tilbage. Det kræver mod at give slip på så stor en kommune som København, men jeg tror, at det er det, der er brug for".

Katrine Fylking mener, at der er brug for at styrke lærernes professionelle råderum.

Hun mener ikke, at forvaltningen eller politikere skal kunne tage beslutninger om skolen uden at rådføre sig med lærerne.

Hun beskriver en årrække, hvor kommunen har indført koncepter med færdige undervisningsforløb og mange eksterne aktører i skolerne. Det mener hun er den helt forkert måde at bruge kommunens resurser på.

"Men jeg er også godt klar over, at pilen i høj grad også peger på os lærere. Og dér håber jeg virkelig også, at jeg kan gøre en forskel, så vi tør at blande os. Jeg vil have styrket debatkulturen, opfordre lærerne til at bruge deres ytringsfrihed og tag indflydelse i stedet for at vente på at få den. Og så også være klar til at tage det ansvar der følger med".

Lærerforening opfordrer københavnske skoler til at bruge ny frihed

Hun mener, at der siden 2013 har været lagt låg på mange ting på skolerne.

"Jeg husker selv, hvordan pædagogiske råd blev afskaffet, og så gik vi fra at have diskussioner om, hvad vi ville med skolen til rene informationsmøder. Der ser jeg en mulighed nu, fordi det politiske klima er under forandring på nationalt plan, og det er min fornemmelse, at det også er på vej i København. Den mulighed skal vi gribe. Jeg tror, at vi skal ud og ruske lidt i lærerne og skubbe lidt til, at det er okay at være uenige og debattere. Og så mener jeg, at vi i København godt kan gå forrest i kampen for indflydelse til lærerne".

Glad for både dansk og matematik

Katrine Fylking sidder også i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse, og her er hun med i overenskomstudvalget, følgegruppen for inklusion og specialundervisning og følgegruppen for køn og ligestilling.

Hun har linjefag i dansk, billedkunst, dansk som andetsprog og idræt, og særligt dansk har hun nydt meget at undervise i, men det var alene fordi hun ikke kunne få begge fag, at hun ikke også har matematik.

For hun elsker tal og havde oprindeligt troet, at hun skulle læse kemi på universitetet.

"Men på et højskoleophold, begyndte jeg at tænke på at blive lærer, og da jeg først startede på Zahles, blev jeg fuldstændig bidt af det. Både det faglige og undervisningen".

Inden hun blev ansat på Randersgades Skole, underviste hun på den tyske skole Skt. Petri, hvor hun også var tosprogskoordinator og lærerrådsformand.

Næste møde i Københavns Lærerforenings bestyrelse er på mandag, og der har Katrine Fylking bestemt, at de skal sidde i et nyt lokale, og hun har tilføjet nye faste punkter på dagsordenen.

Hun har også planer om, at de skal se på foreningens hjemmeside, nyhedsbreve og SoMe-kommunikation.

Hvem der bliver hendes næstformand er endnu ikke afgjort. Her er der kampvalg mellem den nuværende næstformand Inge Thomsen, og bestyrelsesmedlem, Janne Riise Hansen. Det valg bliver først afgjort af medlemmerne via digitale stemmer den 30. marts.