"Jeg kæmper for vores fælles sag. Det er usolidarisk ikke at være medlem af DLF", siger lærer Heidi Falkenstrøm fra Østskolen i Karise

De arbejder trods lockout: Ubehageligt med uorganiserede kolleger

Det er ubehageligt under lockout, når ikke alle ens kolleger er organiseret. Det er usolidarisk at gå på arbejde, når vi andre lærere er lockoutet, siger lærer fra Karise. Hun arbejder på skole, hvor knapt halvdelen ikke er DLF-medlemmer selvom de er læreruddannede.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Første lockout-dag stod vi 7-10 forkølede lærere foran Østskolen. Det er altså ikke noget, der batter i bybilledet", siger Heidi Falkenstrøm, der arbejder på skolens afdeling i Karise. "Jeg var rystet over, at vi var så få, og jeg blev ked af det. Jeg følte uretfærdighed og svigt. Men nu har vi aftalt, at vi følges med lærere fra andre skoler. Så vi bliver en stor gruppe foran skolen fra på mandag".

En skarp tone Heidi Falkenstrøm fortæller, at der godt kan være en skarp tone mellem kollegerne på lærerværelset, når de taler om organisering eller ej. Hun skrev et debatindlæg på folkeskolen.dk, hvor hun fortalte, hvor trist det er, når hun ikke får lov til at passe sit arbejde og ikke får løn, samtidig med at der er en gruppe kolleger, der både kan gå på arbejde og få løn. "Jeg kæmper vores fælles sag. Usolidaritet det er, hvad det er", skrev hun.

Debatindlæg: Solidaritet

I debatindlægget skriver hun, at 15 kolleger ikke er organiseret. "Det er ellers skønne kolleger, men dette her er ubehageligt. Jeg skrev det på Facebook, og en af mine uorganiserede kolleger svarede, at folk selv må bestemme, om de vil være medlem af en fagforening eller ej, og at det var ubehageligt, at jeg skrev om det på Facebook. Nogle af dem mener, at kredsen ikke gør det, de skal. Men det kan vi jo selv ændre på, hvis vi er utilfredse. Vi kan møde op og gøre noget ved det. For mig handler det om at have en stærk fagforening i sådan en situation, som vi er i nu", siger Heidi Falkenstrøm til folkeskolen.dk. Hun fortæller, at tillidsrepræsentanten er flittig og flere gange har opfordret kollegerne til at melde sig ind i DLF ligesom der jævnligt bliver indkaldt til møde i faglig klub. Flere af de uorganiserede lærere har tidligere været medlem af DLF, men har meldt sig ud.

Mange lærere melder sig ind i DLF lige nu

Ellers høj organisationsprocent Formand Jonna Rolvung fra Lærerkredsen for Faxe og Vordingborg fortæller, at kredsen i efteråret opdagede, at der er en skole, hvor omkring 10 lærere ikke er medlemmer af DLF. "Den er bemærkelsesværdig. Ellers er vi oppe på en organisationsprocent på 90. På de andre skoler er der højst 1-2, der ikke er organiserede. Det kan være studerende, der arbejder som vikarer. Men på denne skole er der en generel utilfredshed med mange ting hos nogle af lærerne", siger Jonna Rolvung. Hun fortæller, at der tidligere har været en del ikke-læreruddannede i kredsen, men sådan er det ikke mere. Nogle af de uorganiserede meldte sig også ind i DLF før lockouten. Gruppen, der ikke er organiseret, på Østskolen er alle læreruddannede. "Det er ubehageligt her under lockouten, når nogle holder sig udenfor fællesskabet. De bidrager ikke til at sikre goderne, men de nyder af dem. Det er klart, at vi bliver nødt til at gøre noget ved problemet", siger Jonna Rolvung. Kredsen har uddelt emblemer til de tjenestemandsansatte lærere, der er på arbejde under lockouten. Der står "jeg er tjenestemand", og kredsformanden fortæller, at de er glade for at få emblemet, så alle kan se, hvorfor de ikke er omfattet af lockouten.

Tjenestefolk og knockoutede lærere