Vejledning er skolens ansvar
Skolevejlederen skal fortsat være ansat på skolen, mener DLF
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Centrale centre fjernt fra skolens dagligdag til varetagelse af skolevejledningen er ikke DLF's kop te.
Det kommer tydeligt frem i et høringssvar, som Uddannelsesstyrelsen har modtaget fra DLF. Høringssvaret er blevet til på baggrund af hovedstyrelsens novembermøde, hvor man diskuterede forslaget til ny lov om vejledning.
Lovforslaget lægger op til, at de nuværende skolevejledere på skolerne erstattes af vejledere, der er ansat på cirka 50 centrale centre kaldet Ungdommens Uddannelsesvejledning. Vejledningen skal fortsat foregå på skolerne, men nu med vejledere fra de centrale centre. Det vil medføre øget administration og bureaukrati mellem skolen og den nye vejledningsenhed, mener DLF.
Endvidere understreges det i høringssvaret, at undervisning og vejledning er to sider af samme sag, og at det derfor er en dårlig idé ikke at have skolevejlederne fast integreret i skolemiljøet.
Derimod er DLF positiv over for, at der bliver etableret en uafhængig ungdoms- og uddannelsesvejledningsenhed, der skal koordinere og styrke vejledningen i folkeskolen, de frie grundskoler og ungdomsuddannelserne.
Samfundets behov
I svaret uddybes det, at en vejledning skal tage hensyn både til den, der søger vejledning, og til samfundets behov. Men en vejledning, der tager udgangspunkt i et behov for arbejdskraft, vil for 6.-klasse-elever være utidssvarende i et videnssamfund, hvor det ikke er til at forudse konkrete behov for arbejdskraft langt ud i fremtiden. Derfor bør en målrettet vejledning for folkeskoleelever ikke begynde før 8. klasse med vægten lagt på valg af en ungdomsuddannelse.
DLF understreger også, at et samarbejde med de nye centre om erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering vil besværliggøre planlægningen af undervisningen.
Foreningen skriver i sit svar: 'I dag kan den enkelte skoleleder bedst selv vurdere, hvilke emner klasselæreren skal varetage, og hvilke egentlige undervisningsforløb den læreruddannede skolevejleder kan forestå. Dette vil fremover blive besværliggjort, da skolelederen ikke ifølge forslaget kan lede og fordele arbejdsopgaver for en vejleder ansat uden for skolen'.
Læs hele høringssvaret på www.dlf.org