Kræver nationale kvalitetsnormer for specialundervisning

Der må indføres tilsyn med den vidtgående specialundervisning, og forældre skal kunne klage

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Koncentreret og bekymret. Sådan var hovedstyrelsens diskussion, da den vidtgående specialundervisning var til behandling.

Arbejdet i forhold til kommunalreformen er nærmest fast punkt på hovedstyrelsens dagsorden i disse måneder. Og det ser ikke ud til, at det ændres det næste års tid. Denne gang var der fokus på specialundervisning.

Som det politiske landskab tegner sig, er der ikke meget, der tyder på, at beslutningen om at lægge den vidtgående specialundervisning ud i kommunerne vil blive ændret. Men samtidig vokser utrygheden for elever, forældre og lærere.

Formanden for DLFs pædagogiske udvalg, Ole Holdgaard, og Anders Bondo Christensen opregnede en række forhold, der vil kunne sænke kvaliteten, og mange hovedstyrelsesmedlemmer supplerede med konkrete eksempler. Af forliget mellem regeringen og Dansk Folkeparti fremgår det, at de nuværende amtslige specialskoler i første omgang videreføres, og de skal drives videre af de kommuner, hvor de har adresse. Andre kommuner skal så mod betaling sende børn til skolerne.

»Men«, sagde Henrik Billehøj, »lige nu tager mange kommuner deres elever ud af specialskolerne og opretter billigere ordninger til dem i hjemkommunen. Ordninger, som de så vil tilbyde pladser i til elever fra andre kommuner. Resultatet er, at de faglige miljøer på eksisterende specialskoler, hvor lærere, psykologer og andre specialister arbejder tæt sammen, forsvinder, og både undervisning og behandling bliver ringere«.

Der bliver masser af kommuner, der vil sælge elevpladser, men ingen, der vil købe, mente han.

Bjørn Rasmussen fortalte om erfaringerne i Storstrøms Amt, hvor specialskolerne er kommunaliseret.

»Hvis der skal tales om en succes på området, giver det kun mening, hvis man definerer succes som økonomiske besparelser. De faglige miljøer er væk«, sagde han.

Jon Kowalczyk mente, at nogle af de nye, helst store kommuner måske nok vil kunne løfte opgaven. Men det vil gå galt i de små.

»Når paragraf 20.2-undervisningen lægges ud, vil skoleledere blive tvunget til at træffe beslutninger, som de ikke er fagligt klædt på til at træffe, og som de ikke har kvalificeret personale til at føre ud i livet«, sagde han.

En fælles, foreløbig konklusion var, at foreningen på alle niveauer må argumentere og arbejde for, at der stilles nationale kvalitetskrav til den vidtgående specialundervisning. Der må indføres et lovpligtigt tilsyn med undervisningen, og forældrene skal kunne klage til en instans uden for kommunen.

thejsen@dlf.org

Der bliver masser af kommuner, der vil sælge elevpladser, men ingen, der vil købe