Foto: Thomas Arnbo
Skal Folkeskolen formidle mere forskning?
Kongressen har debatteret, om fagbladet Folkeskolen fremover skal formidle forskning i højere grad end i dag. Spændende, synes formanden for Bornholms Lærerforening. Men han understregede, at medlemmerne læser Folkeskolen, fordi bladet formidler praksis – og det skal det også blive ved med, mener han.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hovedstyrelsen vil styrke Folkeskolens rolle som forskningsformidler. Og det fik kredsformand Christian Faurholdt Jeppesen på talerstolen for at slå et slag for fagbladet Folkeskolen.
"Jeg synes, det lyder spændende at få et forskningselement ind i bladet, for som fagprofessionel er det godt at få noget forskning, som bakker op om alt det, vi allerede godt ved, virker. Det kan nemlig være svært at få andre end os til at forstå den forskning - og politikerne ser helt bort fra det. Men…", sagde han og understregede, at Folkeskolen slog sin pointe fast for forsamlingen:
"Men vi skal huske, at Folkeskolen er en praksisformidler. Det er derfor, vores medlemmer læser bladet, og det skal vi holde fast i, for jeg synes, Folkeskolen som fagblad er helt fantastisk", lød det, hvorefter han opfordrede kongressen til at give en stor hånd til fagbladet.
Vedtaget: Folkeskolen må udgives af udgiverselskab
DLF: Der mangler systematisk formidling af forskning
"Gennem de senere år er henvisninger til forskning i folkeskolen blevet en almindelig måde at argumentere for politiske beslutninger på inden for folkeskoleområdet. Men udvælgelsen og læsningen af forskningen har i mange tilfælde baseret sig på en stærkt selektiv læsning og stærke politiske ønsker", forklarede formand for DLF's skole- og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen om tankerne bag forslaget:
"Der mangler en systematisk indsats for at få forskningen sat på landkortet hos lærerne. Derfor er forslaget, at Folkeskolen kunne være det sted, hvor ambitionen er, at ny relevant forskning bliver formidlet".
DLF overvejer at åbne egen skole
Lærerne vil gerne læse om forskning
Bjørn Hansen fortalte også, at en undersøgelse blandt Folkeskolens læsere har vist, at forskningsartikler har høj interesse blandt medlemmerne.
"Der er altså grund at sætte ekstra fokus på resultaterne af forskningen. Ideen med at styrke fagbladet Folkeskolens rolle som forskningsformidler kan også yderligere styrke foreningens omdømme, hvis vi som organisation sætter forskningsformidling på dagsordenen. Det er en opgave, som skal løftes, og jeg håber, alle er enige - så må vi sammen finde ud af, hvordan det konkret kan gøres", sagde han.
Anders Bondo Christensen konkluderede, at det er hans fornemmelse - på baggrund af både de kongresforberedende møder og samtaler i kongressens pauser - at hovedstyrelsen skal arbejde videre med at få forskningen bedre formidlet til lærerne og andre skoleinteressenter via Folkeskolen.