Om morgenen bliver dagens vikarer briefet af Kirsten
Wiene ved »vikarbordet«. Her er det Sofie Magnusen, der får et skema. Bagved står Lone Terp, som har været vikar i otte år på skolen.
Foto: Klaus Holsting
Ingen tant og fjas i vikartimerne
På Ådalens Skole Nord bliver vikarerne klædt grundigt på til at undervise, så eleverne går glip af så lidt som muligt, selvom deres lærer er væk.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vikartimer er for mange elever lig med fri leg, men sådan er det ikke på Ådalens Skole Nord i Frederikssund.
Her bliver der sjældent spillet rundbold eller set film, når læreren er syg. Vikaren skal ikke blot være en tilsynsførende - hun skal overtage undervisningen.
Vikar i otte år: Jeg kender børnene lige så godt som læreren
»Eleverne mærker ikke, at de har vikar. Der er ikke forskel på undervisningen«, forklarer Lone Terp, der selv er vikar på ottende år. Hvis klassen er nået til brøkregning, så er det brøkregning, der foregår, selvom læreren er væk. Det stiller krav til vikarerne, men der bliver taget hensyn til vikarernes kompetencer, fortæller Lone Terp.
»Det ville for eksempel ikke gå at sætte mig til at dække en musiktime«.
400 timer til vikarorganisering
Denne dag, hvor Folkeskolen er på besøg, er 17 af skolens 80 lærere og pædagoger fraværende. Nogle er syge, mens andre er trukket ud af undervisningen for at holde en særlig linjedag for 6.-klasserne. Hele korpset på syv vikarer er derfor blevet kaldt ind.
Ledelsen på skolen har uddelegeret opgaven omkring sygemelding og vikardækning til lærer Kirsten Wiene. Hver morgen modtager hun sygemeldinger, og herefter ringer hun til vikarerne. Fra klokken 7.20 står hun klar på skolen til at sætte vikarerne ind i dagens undervisning. I alt får hun cirka 400 timer om året til at stå for vikardækningen for hele skolen.
»Det er selvfølgelig en udfordring, at vikarerne skal ind at overtage undervisning, når mange af dem kommer direkte fra gymnasiet«, forklarer Kirsten Wiene, men hun prøver at finde de rette, for lærerne dækker ikke vikartimer for hinanden.
»Vi har for eksempel en vikar, der uden problemer kan overtage tyskundervisningen«, fortæller hun.
Forventninger til fraværende lærere
Vikarordningen på Ådalens Skole forpligter både lærere og vikarer. Den fraværende lærer skal give besked om, hvad vikaren skal undervise eleverne i i hver time. Når timen er ovre, skal vikaren give en tilbagemelding på intranettet om, hvordan det gik, og om det hele blev nået. Det er dog ikke alt, en vikar kan dække.
»Læreren skal tænke over, hvad vikarerne kan lave. Det giver for eksempel ikke mening, at de skal overtage en projektfremlæggelse. Men læreren har jo allerede planlagt undervisningen i sin ugeplan, så det hiver han ud til vikarerne. Det er ikke sådan, at jeg forlanger en masse af lærerne«, siger Kirsten Wiene. Et blik på vikarsedlerne afslører dog, at flere af lærerne skriver halvlange tekster om dagens undervisning og opgaver.
»Det giver meget mere indhold i dagen, at jeg skal undervise, end hvis jeg bare skal sætte en film på«, siger Lone Terp om vikarordningen. Hun mener, at det alt i alt er en gevinst for eleverne, fordi de stort set ikke mærker et afbræk i undervisningen, selvom der er vikar.
»Eleverne ved også, at der er kontakt mellem vikar og lærer, så de kan ikke snyde med, hvad der er blevet lavet«, siger Lone Terp.