Debat
Lærermødets lyksaligheder. Erindring i forventning
I 2017 satte jeg første gang kursen mod Lærermødet – dengang på Ryslinge Højskole. En kende desillusioneret af læringsmålsstyring og læringssprog i mit daglige lærervirke, må jeg indrømme, men jeg glædede mig til fem dage, der drejede sig om dannelse i skolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På turen til Fyn lettede tågen, og jeg ankom frisk og forundringsparat sammen med mine rejsekammerater. Nu skulle der nørdes skole.
Mødet
Omkring 100 andre havde fået samme ide, og der mødte os et blomstrende mylder af pædagoger, lærere, ledere, studerende, professionsfolk, forskere, professorer og politikere. Dejligt forskellige, og med en fælles interesse for skolen, dens formål, praksis og pædagogiske paradokser.
Ugens program var planlagt med fællessamlende foredrag, oplæg, debatter, vidunderlige værksteder og samtaleformer, hvor alle kunne komme til orde. En fin vekselvirkning mellem modtagelighed og selvvirksomhed. Indtryk og udtryk.
Fælles interesse betyder heldigvis ikke pædagogisk eller politisk enighed, og der var spænding og strid. Det var berigende at overvære og deltage i. Det var en anderledes – og mere fri - samtale, der voksede frem, mens vi levede og talte sammen uanset roller og positioner.
Lærermødet er blevet kaldt for pædagogikkens svar på Roskilde Festival, og det er ikke helt ved siden af. Som på orange scene var der plads til både etablerede og nye navne fra ind- og udland. Mest mødte jeg skolefolk, der savnede retten til at foretage pædagogiske skøn i en mere demokratisk og menneskelig skole. Som insisterede på et rigt, fagligt sprog med rod i formål og fag og kritiserede det snævre, indholdsløse læringssprog, der har domineret skolen i de senere år. Men jeg oplevede også forvaltere af skolen, der i strid modvind stod på mål for deres intentioner på trods af stor kritik. Den åbenhed havde jeg savnet, så trods uenighed og frustration måtte jeg respektere deres ærlighed og mod til at gå i dialog. Det var ikke kun mig, der kom en tur gennem ’dannelsesværkstedet’.
Mellem rum
Ugen var et væld af møder og rum, som vi gik ind og ud af. Mellem mennesker - og med indhold og sprog, meninger og modstand. Der var plads til både læringsglemsel og luskefisefortællinger og fæller at dele det hele med. I værksteder over fælles udfordringer, ved måltider i spisesalen, på bålpladsen, i det grønne, over kaffen og ved pianoet. Der var bogstaveligt talt samvær og samtale på skemaet - og god tid til det. Mellemrum med mulighed for trave- og løbeture, fodboldkampe eller yoga i græsset, men også snakke med sidemanden eller tiltrængte pauser til eftertænksomhed.
Krop og ånd - for fuld musik
Dem, der lever sammen, skal også feste sammen! Aftenen før afrejsen bød på festmiddag med fællessang og efterfølgende spillede et spontant opstået lærerband op til dans. Med bobler i både glas og i krop var der liv og ballade – for nogle til den lyse morgen. Det var en smuk kulmination på ugens mange dannelsestanker og -samtaler.
Sprog og formål på Testrup Højskole
Når vi, på trods af forskellige interesser og holdninger, mødes i engagerede diskussioner, bliver vi klogere. Derfor er Lærermødet vigtigt, og til sommer er det tilbage - nu i skønne rammer på Testrup Højskole. Skolens formål og sprog skal foldes ud. Tag med, smør stemmebåndene og smag på det.
Jeg håber, vi ses!
Birgitte Bagger
https://testrup.dk/ugekurser/laerermoedet/