Foto: pixdeluxe/Istock
Anbefalingen om klasseopdelt undervisning ophører også fra tirsdag
I retningslinjerne fra på tirsdag indgår der ikke længere anbefalinger til, at skolerne ikke underviser på tværs af klasser og holder eleverne opdelt i frikvarterne. Dermed er det igen de almindelige bestemmelser, der gælder.
De sundhedsfaglige anbefalinger
Skoler opfordres til at have særlig opmærksomhed på:
- At tilstræbe afstand mellem medarbejdere.
- At sikre hyppig udluftning, fx hvert frikvarter og pause.
- At sikre hyppig rengøring af kontaktpunkter mv.
- At fastholde gode rutiner for god håndhygiejne.
- At undgå sammenstimling indenfor.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Opdateret kl. 17.51 med en skriftlig kommentar fra børne- og undervisningsministeren
Det er ikke kun i resten af samfundet, at de almindelige regler og anbefalinger igen råder fra tirsdag. Det gælder også i landets klasseværelser og skolegårde, viser det sig nu.
Fra tirsdag vil der nemlig ikke længere være anbefalinger til, at undervisningen skal foregå i stamklasser, og at eleverne skal klasseinddeles i frikvarterne.
Det fremgår af retningslinjer, som Børne- og Undervisningsministeriet netop har offentliggjort.
Alle anbefalinger, der har været gældende i den seneste periode med høj smitte, frafalder i de nye retningslinjer, der gælder fra på tirsdag.
Der er derfor heller ikke anbefalinger om at aflyse større sociale arrangementer på tværs af klasser, ligesom det heller ikke længere anbefales, at aflevering og afhentning af elever foregår uden for skolen.
Som folkeskolen.dk torsdag kunne oplyse, vil der til gengæld stadig være en opfordring til to ugentlige test af både elever fra 1. klasse og op og de ansatte.
Børne- og Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) siger i en skriftlig kommentar, at regeringen afventer en vurdering af den fremadrettede teststrategi fra en faglig referencegruppe.
"Opfordringen til to ugentlige screeningstest for elever og medarbejdere fastholdes, ind til den faglige referencegruppe, som regeringen har bedt om at vurderer, hvad den rette teststrategi samlet set i landet bør være - herunder også på Børne- og Undervisningsministeriets område - kommer med sine anbefalinger", lyder det fra ministeren.
Ministeriet: Der opfordres stadig til test i skolerne efter på tirsdag
Skoler kan give lærere lov til at bære mundbind og visir
I de nye retningslinjer anbefales det desuden, at man lokalt på skolerne giver lærerne og andet personale mulighed for at bære visir og mundbind.
Men det anbefales stadig ikke, at lærerne bærer mundbind i deres undervisning.
"Lokale vilkår for brug af visir eller mundbind bør fastsættes under behørigt hensyn til elevernes mulighed for at forstå de ansattes kommunikation og mimik. Mundbind anbefales ikke i undervisningssituationer eller andre situationer, hvor personale er i kontakt med elever", står der i retningslinjerne.
Fjernundervisning betragtes som "ikke-obligatorisk"
I de nye retningslinjer fremgår det stadig, at det vil betragtes som "ikke-obligatorisk" undervisning, hvis skolerne vælger at lave fjernundervisning.
Det betyder, at fjernundervisningen ikke "må træde i stedet for almindelig undervisning eller indgå i årsnormen".
Her er ministeriets vejledning til sommerens mundtlige prøver
Hvis skolerne har mange syge lærere, må skolerne gerne "inddele eleverne i midlertidige nye faste hold, eller at flere klasser midlertidigt får samlæst undervisning", lyder en alternativ mulighed i de nye retningslinjer.
"Der opfordres til, at de nye midlertidige hold eller den midlertidige samlæsning af klasseundervisning har en fast organisering af hensyn til at inddæmme smittetilfælde, og at der er ekstra opmærksomhed på smitteforbyggende tiltag. Fx at sikre ekstra rengøring af klasselokalet, hyppig udluftning samt fokus på god håndhygiejne", står der i retningslinjerne.
SF: "Det er et kæmpeproblem, at skolerne ikke ved, hvad de må"