De Radikales Lotte Rod vil sende flere penge til sfo'erne, så skolerne kan beholde deres penge.
Foto: Steen Brogaard
Radikale vil sikre, at skoler kan korte skoledagen, uden at pengene går til sfo'en
Nødbekendtgørelsen giver mulighed for kortere skoledage, men så skal sfo'en have længere åbent. De Radikale vil lade skolerne bruge resurserne til undervisning og sende en ekstra check til skolefritidsordningerne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Genåbningen af skolerne for de små elever, der skal have nødundervisning frem til sommerferien, bør medføre kortere skoledage, så lærerne får bedre tid til de enkelte børn på små hold.
Det vil betyde, at landets skolefritidsordninger til gengæld skal have længere tid åbent, men i stedet for lokalt at bruge midler fra undervisningen i sfo'en, skal staten afsætte flere penge til fritidsordningerne, lyder meldingen nu fra de Radikale.
"Lige nu er der meget stor forskel på, hvordan kommunerne fortolker nødundervisningen. Vores tanke er, at nødundervisningen skal bruges til at lave kortere skoledage, så man kan prioritere særlige indsatser med eleverne - og det kræver, at skolerne kan beholde pengene, selv om skoledagene bliver kortere", siger de Radikales børne- og undervisningsordfører, Lotte Rod.
Hvad betyder 'nødundervisning'? Tolkes vidt forskelligt
Hun vil præsentere det radikale forslag, når børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) torsdag eftermiddag har indkaldt Folketingets partier til møde i den såkaldte covid-19-følgegruppe.
Ifølge Lotte Rod er det vigtigt, at skolerne nu ikke bare kaster sig ud i at "fylde en masse matematik og dansk på eleverne".
Kunstnere og gæstelærere
"Skolen er meget mere end det. Men omvendt skal vi heller ikke falde i sådan en grøft, hvor vi ser faglighed og trivsel som to forskellige ting. Jeg tror, det vil være godt, at eleverne nu får nogle gode oplevelser ind i undervisningen, så vi styrker det faglige fællesskab. Og det kan vi gøre ved, at der er resurser til, at der fx kan være to lærere på én klasse, at en lærer kan have et lille hold - eller ved at få kunstnere eller andre gæstelærere ind i undervisningen", siger Lotte Rod - og tilføjer:
"Og derfor skal skolerne beholde pengene, og vi skal i stedet afsætte ekstra penge til sfo'erne. Det er vigtigt, at der kommer penge ud til sfo'erne, så det ikke er det - at man ikke kan finde pengene til længere åbningstid i sfo - der gør, at man som kommune holder fast i det fulde skema".
Lotte Rod påpeger i øvrigt, at sfo'erne spiller en vigtig rolle for at skabe et fællesskab, nu hvor de yngste elever vender tilbage til skolen.
"Børnene har også brug for at være i fritidspædagogikken, og derfor er det vigtigt, at vi giver både skoler og fritidstilbud de rigtige rammer", siger hun.
Frihed i genåbning, men: "Nationale test har aldrig været mere nødvendige"