Frida fra 6. C vandt påskebagekonkurrencen med Påskelapper. "Det var en svær opgave at kåre vinderen. Kravet var også, at der skulle skrives en tekst om fremgangsmåden, det var sådan en fin historie om, hvordan de plejer at spise Påskelapper sammen i familien", siger lærer Louise Lundsgaard-Leth.
Foto: Frida 6.C
Konkurrencer holder elever til madkundskabsilden
Eleverne i 6. klasse på Aabybro Skole har selv bedt om mere undervisning i madkundskab, mens de er væk fra skolen. Lærer Louise Lundsgaard-Leth giver dem ugentlige opskrifter og har netop - på elevernes opfordring - sat gang i bagekonkurrence nummer to.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Madkundskab er obligatorisk i 6. klasse på Aabybro Skole i Jammerbugt Kommune. Men under fjernundervisningen er lærer Louise Lundsgaard-Leth ikke blevet bedt om at nødundervise i faget. Skolen lægger mere op til, at der bliver nødundervist i dansk, matematik og engelsk. Alligevel fjernunderviser Louise Lundsgaard-Leth i faget.
"Der er rigtig mange elever, der godt kan lide faget. På den måde vi har gjort det på, er det frivilligt, om man vil være med. Det er ikke alle familier, der har resurserne til at hjælpe", siger hun.
Forening: Madkundskab er oplagt til nødundervisning
Ugentlige opskrifter og konkurrencer
Hun lægger hver uge en opskrift op på Aula. Nogle vælger at følge opskriften, mens andre laver noget andet. Fælles for eleverne er, at de lægger billeder op af, hvad de har lavet.
"Ugens opskrifter er nogle, som børnefamilier kan bruge. På den måde kan eleverne byde ind i familien. Jeg har lagt hjemmelavet pizza, kylling i karry og pandekager med fyld op. Jeg har fået rigtig meget feedback - også fra forældrene. De er overraskede over, hvor meget eleverne selv kan lave. De skriver selv indkøbslister og køber ind. Opskrifterne er lavet, så de kommer til at bruge både dansk og matematik", siger Louise Lundsgaard-Leth.
Inspiration til fjernundervisning i madkundskab på EMU
Bagedyster motiverer
Op til påske var der lagt op til en påskebagedyst i 6. klasserne. Mange deltog - flere deltog endda flere gange.
"De er i sådan en alder, hvor de er meget konkurrencemindede. Men det er frivilligt, om de vil være med i konkurrencen".
Hun har to af 6. klasserne i dansk, og da der var klassemøde, spurgte flere elever, om de ikke kunne få endnu en bagekonkurrence.
"Det kom fra dem selv. De ville gerne have en bagekonkurrence med frit spil. Så det får de", siger Louise Lundsgaard-Leth.
Lidl hyrer kok til virtuel madkundskabsundervisning
Ekstra lærerindsats
Hun brænder for faget, og selv om der ikke er nogen på skolen, som beder hende undervise i det, mens der er nødundervisning, kan hun slet ikke lade være.
"Jeg har fået at vide, at jeg ikke behøver at undervise i det. Men jeg brænder så meget for madkundskab, og det gør eleverne også. Når de har været så positive, så synes jeg faktisk, at jeg skal blive ved. Det er nok lidt en frivillig indsats, jeg kaster i det, men jeg synes godt, jeg kan få tid til det".
Sværere med valgfag i 8. klasse
Lidt anderledes står det til på valgfagsholdet i madkundskab i 8. klasse.
"De havde fået en opgave inden påske. Der skulle de skrive om madkultur i andre lande. De skulle vælge et land og skrive om landets madkultur og finde én ret til det land. De skulle lave opskrift og indkøbsliste. Når vi så kommer tilbage, er det meningen, at vi skal arbejde med madkultur", siger Louise Lundsgaard-Leth.
Men madkundskabsenergien i 8. klasse i corona-tiden er ikke så stor, som i 6. klasse.
"Jeg kan mærke, at de oplever, at der er større krav til de andre fag. Derfor bliver madkundskab ikke vægtet så højt. Deres tanker er et andet sted".