Madkundskab er et fag, som har stor eksistensberrettigelse i denne her tid, siger formand for madkundskabslærerne Lone Carlson.
Forening: Madkundskab er oplagt til nødundervisning
Må læreren bede eleverne om at købe ind til retter? Hvilket ansvar har lærerne for sikkerheden? Madkundskabslærere har mange spørgsmål og tilgange til nødundervisning. Folkeskolen.dk har spurgt formanden for Madkundskabslærerforeningen om hendes holdning.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Sådan helt overordnet og selvfølgelig afhængig af, hvad man sætter i værk, så må man det hele. Det er jo mere fjerninstrukser, end det er egentlig undervisning. Man kan komme med opfordringer, som eleverne kan tage imod, eller også kan de lade være. Som udgangspunkt er forældrene er jo hjemme", siger formand for Foreningen for Madkundskab Lone Carlson.
Hun mener, at hvis opgaven går ud på noget, som man efterfølgende kan nyde i familien, er det ok, at det kræver ingredienser. Hvis ingredienserne ikke er i familien, så kan man stadig lære noget ved at gennemgå opskriften.
"Man skal ikke lade sig hæmme af, at man beder om, at der skal være råvarer tilgængelige. Det er ikke et påbud, at de skal lave det. Det er en opfordring og en inspiration. Hvis der er nogle familier, der tænker, at det er der ikke råd til, så er det sådan, det må være. Men underviserne er jo meget rimelige i de opfordringer, de kommer med. Så er det ret og rimeligt, at der kan laves madkundskab derhjemme", siger Lone Carlson.
Blog: Nødundervisning i de kreative fag
Sikkerhed er hjemmets ansvar
Når det kommer til sikkerhedsspørgsmålet mener hun, at det som udgangspunkt ikke er lærerens ansvar ved fjernundervisning.
"Det er hjemmet, der har ansvaret for sikkerheden. Men det er klart, at når jeg didaktiserer en opgave, vil jeg sørge for, at eleverne ikke står med en roterende stavblender. Det er klart, at de ting, som er særlig risikobetonede, fravælger lærerne. Men en ovn vil jeg sige, man ikke kan betragte at være farlig at tage i brug", siger Lone Carlson.
Hun mener, at langt de fleste madkundskabslærere laver de vurderinger, der skal til i deres undervisning på skolen.
"De har en god hverdagspraksis. De er vant til at tænke både i økonomi og i sikkerhed. Og det skal de også gøre her".
Inspiration til fjernundervisning i madkundskab på EMU
Hun mener, at netop madkundskab er et fag, som kan give god mening at dyrke i denne Corona-tid.
"Det er et fag, som har stor eksistensberrettigelse i denne her tid. Hvor man kan gøre meget for at sætte faget i spil i hjemmene. Jeg ser også mange gode input i de grupper, jeg er med i. Lærerne gør alt fra at bede elever om at lave aftensmad og tage billeder af det til at skabe reelle fine forløb, som helt klart er sidestillet undervisning".