Specialundervisningensfaglige miljøer undermineres

Fyringsrunder på voksenspecial undervisningsområdet efter markedskræfternes indtog

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Et stærkt fagligt miljø styrker muligheden for at tage et professionelt ansvar. På den baggrund er det dybt frustrerende at være vidne til, at velfungerende faglige miljøer, præget af stor ekspertise, i disse år totalt undermineres«, sagde DLF-formand Anders Bondo Christensen i sin formandsberetning. Han fortalte om fyringen af 11 lærere på Specialundervisningscentret Egedammen i Hillerød og 20 på THI Kompetencecenter i Hellerup.

»Jeg tror, at alle er klar over, at det ikke er, fordi behovet for skolernes undervisning pludselig er forsvundet. De børn, unge og voksne, der tidligere har haft glæde af skolernes store faglige kapacitet, er der stadigvæk, men i markedskræfternes hellige navn har de fået et andet 'tilbud'«.

Men fyringsrunderne på kommunikationscentre og andre voksenspecialundervisningsinstitutioner er kun toppen af isbjerget, når det gælder udsultningen af de faglige miljøer efter kommunalreformen, hed det i debatten.

Jens Brejnrod, Århus, fortalte om konsekvenserne af BUM-modellen, hvor bestiller, udfører og modtager holdes adskilt fra hinanden, og pengene dermed skilles fra fagligheden:

»Selvfølgelig vil man nok hævde, at der er faglighed til stede i bestiller-enheden, men det er ikke undervisningsfaglighed, og derfor kan man ikke sælge undervisning til dem. I stedet sælger vi 'ydelser'«.

»Meningen med kommunalreformen var at få markedet til at regulere, og derfor kommer vi nu til at løbe efter pengene«, sagde han og fremviste et ydelseskatalog fra Talehøreinstituttet i Århus.

»Her kan man se, at taleydelser er 40 procent dyrere end høreydelser, selvom det er de samme medarbejdere, der leverer ydelsen eller undervisningen. Det er, fordi man af konkurrencehensyn har sat prisen på høreydelserne så lavt, at man ikke kan betale lærernes løn. Det er der ikke mulighed for at lave om på, så nu må man køre med underskud og så tjene pengene andre steder - selvfølgelig med en sidegevinst, der hedder forringet arbejdsmiljø, stress med videre«. |

Resolution

DLF: Overgreb mod tyrkiske lærere må stoppe

Den danske regering og EU må kræve af den tyrkiske regering, at fundamentale rettigheder respekteres, og fængslede lærere frigives.

Adskillige fagligt aktive lærere er blevet anholdt, efter at de i 2009 havde deltaget i fredelige demonstrationer for strejkeret og retten til kollektive overenskomster.

Danmarks Lærerforening tager skarpt afstand fra den tyrkiske regerings overgreb mod lærerforeningen Egitim-Sen.

Den 28. maj gennemførte politiet razziaer mod kredskontorer i forskellige provinser, hvor man fjernede foreningsdokumenter og computere. Siden har 15 fagligt aktive lærere og ledere af Egitim-Sen siddet fængslet, og Egitim-Sen's hjemmeside er blevet lukket.

Andre lærere, der har deltaget i demonstrationerne eller er aktive medlemmer af lærerforeningen, er blevet forflyttet til andre provinser eller er blevet truet med disciplinære sager.

Danmarks Lærerforening har tidligere i år opfordret den tyrkiske regering til at stoppe forfølgelserne og overholde internationalt vedtagne rettigheder - herunder lærerorganisationens ret til at arbejde for demokratiske og faglige rettigheder inklusive retten til at forhandle kollektive overenskomster samt retten til strejke og retten til at demonstrere.

Nu må overgrebene stoppe.