61 kommuner skal købe kladdehæfter sammen
61 kommuner er gået sammen om en fælles aftale om køb af kontor- og skoleartikler. Formålet er effektivisering og at spare penge på indkøbene samlet set, selvom enkelte dele måske bliver dyrere i forhold til tidligere aftaler.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når der fremover skal købes kladdehæfter eller kuglepenne, så sker det for 61 kommuners vedkommende gennem en ny fælles indkøbsaftale. De har tilsluttet sig en forpligtende indkøbsaftale hos Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) om fælles indkøb af kontor- og skoleartikler hos én leverandør. SKI regner med, at kommunerne gennem aftalen samlet kan spare i omegnen af 69 millioner kroner. Alene i København, vurderer kommunens økonomidirektør, at der kan spares 5 millioner kroner.
"Ved at forpligte indkøbet på områder, der kan standardiseres, opnår vi en konkret indkøbsgevinst. Vi foretrækker at effektivisere på indkøb af fx kontorvarer og skoleartikler i stedet for at skulle spare på andre mere følsomme områder", siger økonomidirektør Bjarne Winge i en pressemeddelelse.
Jeanne Jacobsen, formand for Skolelederforeningen i København, mener, at det som udgangspunkt er en god aftale at være med i.
"Det er smart med stordriftsfordele. Uden at have regnet på det, så føler jeg mig overbevist om, at der er penge at spare. Det kan godt være, at enkelte varer kan fås billigere et andet sted, men samlet set er aftalen en fordel, især når vi taler dyrere ting", siger Jeanne Jacobsen til folkeskolen.dk.
Den fælles aftale giver udover stordriftsfordele også en anden fordel for kommunerne, nemlig at de slipper for at gå i udbud på dette område. Leverandør på aftalen bliver Lyreco Danmark A/S.