Læreruddannelsen udsultes

Stor forskel på undervisningstimetal fra seminarium til seminarium. Lærerstuderende ønsker minimumskrav for at bevare kvaliteten

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af undervisningslektioner på de forskellige lærerseminarier er beskåret med mellem ti og 30 procent i løbet af de seneste fem år, vurderer Lærerstuderendes Landskreds (LL).

LL forsøger i øjeblikket at få et overblik over undervisningstimetallene på de 18 forskellige seminarier, men det er svært.

»På seminarierne hjemmesider offentliggøres som regel bare de internationale ECTS-point og fagenes andel af årsværk, men de tal er ens for alle seminarier, for de fremgår af loven. Men det er vores oplevelse, at der ikke er nogen sammenhæng mellem de 33 ECTS-point for et linjefag, som står i studieordningen, og det antal timer, de studerende får«, siger formanden for de lærerstuderende, Jakob Andersen. På de få seminarier, der lægger timetallene ud på hjemmesider, svinger et linjefag mellem 234 og 264 lektioner.

»Ministeriet burde stille et minimumskrav til, hvor meget undervisning der skal ligge i ét ECTS-point«, mener Jakob Andersen.

Regeringen har store ambitioner om, at danske unge skal fortsætte direkte fra gymnasiet over i det videregående uddannelsessystem. Men i Aalborg er den gennemsnitlige alder ved optagelse for eksempel 23 år, og skolerne omkring seminariet oplever, at de studerende, der kommer i praktik, er meget modne og selvstændige. Måske fordi det er nødvendigt for at klare de stigende krav til selvstudium.

»Hvis man vælger at gå på universitet, så er man klar over, at der er lagt op til selvstudium i en helt anden grad, men læreruddannelsen er en professionsrettet uddannelse med et samspil mellem selvstudium og undervisning«, siger Jakob Andersen.

LL mener, at tiden er inde til at finde en erstatning for taxametersystemet, som tvinger seminarierne til årlige nedskæringer og besvarer faldende ansøgertal med faldende kvalitet.

»Seminarierne er økonomisk afhængige af, at de studerende består eksamen, og derved risikerer vi, at det niveau, der kræves for at bestå, sænkes«.

kravn@dlf.org

ECTS-point

ECTS står for European Credit Transfer and Accumulation System. Det er en fælleseuropæisk standard for omfang og indhold af de forskellige moduler i videregående uddannelser og er en måling af det arbejde, der ligger i modulet for den studerende. Linjefagene dansk og matematik omfatter altid 42 ECTS-point, de øvrige linjefag er på 33 point, men det er det enkelte seminarium, der fastlægger, hvor mange undervisnings- og vejledningstimer de studerende får.