Hverken lærer Anne Obel Vedel (til højre) eller lærer Patrizia Elley har ændret ved deres undervisning trods udsigten til en mulig konflikt. Foto: Sebastian Bjerril
Forlig eller forlis i dag: Jeg kan ikke forberede mit arbejde ud fra måske’er
I Ballerup Kommune bliver al undervisning aflyst, hvis forhandlerne senere i dag går på tv-skærmen og fortæller, at Danmark ryger ud i en storkonflikt. På Måløvhøj Skole forsøger lærerne at ændre så lidt ved deres undervisning som muligt.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ledere, lærere og elever på Måløvhøj Skole i Ballerup Kommune har været konfliktklar siden starten af marts.
Annonce:
Her fik de nemlig at vide, at skolen sammen med kommunens øvrige skoler var udtaget til strejke. Noget, der siden fik kommunen til at melde ud, at der vil blive lukket ned for undervisningen på alle kommunens skoler i tilfælde af en konflikt.
Fagbevægelsens varslede strejke skulle oprindeligt have været trådt i kraft 4. april. Kun to dage efter påske. Lærerne på Måløvhøj Skole gik derfor på ferie med forventningen om, at de kun lige ville nå tilbage efter ferie, inden strejken trådte i kraft.
Men sådan blev det ikke, fordi forligsmand Mette Christensen midt i skolernes påskeferie valgte at forlænge konflikten med 14 dage.
Annonce:
De 14 dage udløber i dag ved midnat, og derfor følger mange af lærerne på Måløvhøj Skole intenst med i alle meldinger, der slipper ud fra forhandlingslokalerne på Sankt Annæ Plads i København.
Den mulige udsigt til, at forligsmanden i aften må kapitulere, så lærerne inden længe bliver sendt i konflikt, har dog ikke fået lærerne til at ændre synderligt ved hverken deres undervisning eller deres planlægning.
På lærerværelset er der plads til grin og kække kommentarer i frokostpausen, da folkeskolen.dk kommer på besøg dagen før deadline - kun få timer efter, at de kommunale forhandlere har forladt Forligsinstitutionen med lettere opgivende toner efter at have forhandlet i knap 22 timer.
Trods den gode stemning på lærerværelset bliver minerne straks mere alvorlige, da snakken falder på den mulige konflikt.
"Det er frustrerende ikke at vide, om man når, det man skal, fordi vi lige pludselig kan stå i en situation, hvor vi ikke må arbejde", lyder den første kommentar fra en lærer ved et af bordene.
Lærer: Det skal have konsekvenser at konflikte
Lærer Jan Poulsen, der blandt andet har 9. klasserne i matematik nikker og tilføjer:
Annonce:
"Jeg er delt. På den ene side vil jeg gerne gøre mit arbejde bedst muligt og hjælpe eleverne, men på den anden side vil jeg ikke forberede dem med eksamenstekster allerede nu, fordi der muligvis kommer en konflikt. Jeg ved jo ikke endnu, om de skal op i mit fag eller ej", siger han og tilføjer:
"Hvis jeg skal strejke, skal jeg strejke, og det har konsekvenser. Jeg er opmærksom på ikke at undergrave systemet, og derfor gør jeg, som jeg plejer".
Han fortæller, at der er stor forskel på, hvordan eleverne tager situationen. Nogle glæder sig over udsigten til en periode uden skole, mens andre er mere sensitive.
Annonce:
"Jeg prøver at være professionel, så jeg forsøger at undgå at dramatisere situationen. Det er vigtigt, at eleverne kun forholder sig til det, de sidder med lige nu, så vi ikke fokuserer på, det der kan ske".
Lærer: Jeg får ondt i maven af at tænke på konsekvenserne
Patrizia Elley, der blandt andet har 6. klassetrin er enig i, at der ikke skal gøres en ekstra faglig indsats for at imødekomme en mulig konflikt. Hun indretter derfor heller ikke sin undervisning efter, at der måske bliver meldt konflikt i aften.
"Hvis det sker, så fortsætter jeg, hvor vi stoppede, når vi kommer igen. Men jeg får ondt i maven af at tænke på konsekvenserne fra sidste konflikt. Det aftryk en konflikt sætter på lang sigt er uoverskueligt", siger Patrizia Elley.
På den anden side af bordet sidder Anne Obel Vedel, som underviser i 5. klasse. Hun er enig.
"Jeg kan ikke forberede mit faglige arbejde ud fra måske'er", tilføjer hun.
Flere af lærerne på lærerværelset giver udtryk for, at de forbereder eleverne på en konflikt ved at lave undervisning om den danske model, hvordan den er bygget op, og hvad der skete sidste gang, at lærerne var i konflikt.
Undervisning om tillidsmandens opgaver
Lærer Janus Thorsted, der sidste år deltog i en kampagnevideo for Danmarks Lærerforening, har blandt andet inviteret skolens tillidsmand ind til sin samfundsfagsundervisning for sin 5. klasse.
"Jeg inviterede hende med i undervisningen for, at hun kunne fortælle om, hvad det er for nogle opgaver, man har som tillidsmand, og hvorfor det er vigtigt med fællesskab".
Om halsen har han et gråt halstørklæde med skriften "En løsning for alle" lavet af Ballerup Lærerforening.
"Det er faktisk et nyt forsøg på at komme af med en irriterende forkølelse, som har varet i 12 dage nu", siger han og fortæller, at han nok mest bruger sine kollegaer til at holde sig opdateret på udviklingen i forhandlingerne.
Lærer: De andres opbakning betyder alt
De fremstillede konflikthalstørklæder og matchende huer har dog været brugt til at gøre opmærksom på lærernes sag. Sammen med omkring 10 andre lærere fra skolen deltog Patrizia Elley tirsdag i sidste uge ved den store fælles demonstration foran Thorvaldsens Museum, der er nabo til Christiansborg.
For hende er det altafgørende, at fagbevægelsen denne gang står sammen om, at der skal laves en aftale om lærernes arbejdstid.
"Det var hæsligt under sidste konflikt, fordi vi blev mødt med en skepsis, når vi stod og demonstrerede. Vi følte, at vi stod meget alene", siger hun og fortæller, at mange af de andre faggrupper ved demonstrationen udviste større begejstring og kampgejst.