Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"De næste to måneder bliver meget spændende", siger tillidsrepræsentant på Vangeboskolen i Rudersdal Kommune, Lone Petersen, til folkeskolen.dk.
Mange lærere har gennem de sidste måneder forladt skolen, og i går blev der derfor afholdt et møde, som handlede om, hvordan arbejdsmiljøet kan blive bedre. Al undervisning var blevet aflyst fra klokken 12, og en konsulent fra kommunen hidkaldt til at lede mødet.
Aflyst undervisning og krisemøde: 75 procent af lærerne har sagt op
Gruppearbejde
Medarbejderne blev delt op i grupper og skrev på gule sedler, hvad de mente, der var galt, og hvad der kan gøres.
Lone Petersen kan umiddelbart se tre tendenser i de mange gule sedler, siger hun:
• Skolen har indført en ny struktur, der blandt andet skal føre frem til aldersintegreret undervisning, oven i ny folkeskolereform og nye arbejdstider, og det synes mange lærere er for stor en mundfuld.
• Mange lærere føler ikke, at ledelsen lytter til dem.
• Ledelse burde vise mere anerkendelse, mener mange lærere.
En arbejdsgruppe nedsat
Mødet endte med, at en arbejdsgruppe bestående af de fire ledere, lærere fra skolens tre afdelinger og pædagoger fra SFO'en - 10 - 12 personer i alt - blev nedsat.
Gruppen skal analysere de gule sedler og - hurtigt - komme med forslag til konkrete tiltag, der kan forbedre medarbejdernes trivsel, fortæller Lone Petersen.
Skolebestyrelsen udsender brev
Efter mødet holdt skolebestyrelsen og konsulenten møde og strikkede et brev sammen til forældrekredsen og offentligheden. Brevet lyder i sin helhed således:
"ÅBENT BREV FRA MEDARBEJDERE, LEDELSE OG SKOLEBESTYRELSE PÅ VANGEBOSKOLEN
På baggrund af personalesituationen præget af fire opsigelser blandt vores kolleger siden jul har vi, skolens ledelse og medarbejdere, afholdt et ekstraordinært fællespædagogisk møde mandag eftermiddag d. 2.2 2015.
På mødet har skolens ledelse fremlagt deres analyse af årsagerne til den aktuelle situation. Det fremgår heraf, at særligt fire forhold har gjort sig gældende:
• Implementering af folkeskolereformens nye elementer tillige med en ambitiøs og visionær 3 årig udviklingsplan, og samtidig indførelse af nye arbejdstidsregler for lærere og pædagoger, har skabt store udfordringer for medarbejderne
• Manglende sikring af et entydigt ejerskab til de planlagte forandringer har medvirket til en usikkerhed hos medarbejderne om grundlaget for disse
• Nyt sammensat ledelsesteam med en ændret ledelsesstil påvirker arbejdsmiljøet og kulturen på skolen
• Manglende og/eller mangelfuld kommunikation har medvirket til at skabe uklarhed om strategi, plan og retning
Skolens medarbejdere er enige i analysen og ser den som en god mulighed for at arbejde videre med udviklingen af skolen.
På mødet, som foregik i en åben og lydhør dialog, fik medarbejderne mulighed for at fremkomme med en række idéer til det videre arbejde, og der blev nedsat en bredt sammensat arbejdsgruppe med repræsentanter fra ledelse, lærere og pædagoger, som hurtigt skal se på, hvordan idéerne lader sig realisere.
Det er vores fælles opfattelse, at dette kan føre frem til en ønsket position, hvor Vangeboskolen fortsat fremstår som en attraktiv arbejdsplads med en høj arbejdsglæde og trivsel blandt de ansatte.
Medarbejderne giver hermed udtryk for en samstemmende og entydig opbakning til skolens ledelse og har sammen med skolebestyrelsen fuld tillid til, at ledelsen i et samarbejde med medarbejderne kan sikre et velfungerende arbejdsmiljø og fastholdelse af medarbejderstaben.
I den forbindelse appellerer vi til, at der kan opnås den fornødne arbejdsro og har derfor behov for, at skolens forældre handler med omsorg for, hvad der tjener elevernes og medarbejdernes interesser bedst. Det er i både medarbejdere, ledelse, skolebestyrelse, forældre og elevers interesse, at mediernes bevågenhed med en ikke retvisende fremstilling af situationen ikke får yderligere næring.
Vi har brugt den nuværende situation til refleksion og en åben kritisk dialog, det har medført en positiv og optimistisk stemning og tiltro til, at vi i fællesskab kan skabe de nødvendige forudsætninger for, at vores elever oplever en skoledag præget af kvalitet i undervisningen og samtidig indfri vores mål om, at den enkelte elev skal blive så dygtig som mulig.
På vegne af skolens medarbejdere: Lone Petersen Tillidsrepræsentant
På vegne af skolens bestyrelse: Jørgen Thorsgaard Jacobsen Formand
På vegne af skolens ledelse:
Jesper Wass Hansen Skoleleder"
Næsten 30 procent af lærerne i Rudersdal har sagt op