"Der er tusindvis af lærere og ligeså mange holdninger til spørgsmålet om, hvordan lærernes arbejdstid skal skrues sammen. Så nogen ender med at bliver skuffet", siger Lars Holmboe, som er ny lærer i kommisionen.
Foto: Pernille Aisinger
Ny lærer i arbejdstidskommissionen: Alle kan ikke blive tilfredse
En lærer har på grund af sygdom i familien trukket sig fra den kommission, der som en del af overenskomsten skal kortlægge lærernes arbejdstid. To nye lærere er blevet tilføjet i stedet, og de glæder sig til at bidrage med mange års praksiserfaring til arbejdet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den ene af de to lærere, der nu indtræder i kommissionen er David Møller fra Store Heddinge skole. Han har 19 år erfaring som lærer.
"Men jeg har også været aktiv i skoleudvikling, blandt andet som medudvikler og underviser på Stevns Kommunes læse- og skrivekompetencecenter, og det har bragt mig rundt på alle kommunens skoler", siger han og tilføjer:
"Ind til seneste generalforsamling var jeg desuden med i kredsstyrelsen i den lokale lærerforening, og herigennem er mit netværk og kendskab til lærernes arbejdsforhold blevet landsdækkende".
Lærernes arbejdstidskommission udvides med en lærer og en skolechef
David Møller er kendt som en debattør med skarpe holdninger blandt andet her på folkeskolen.dk, men han understreger, at han går til kommissionsarbejdet uden forudindtagede holdninger.
"Jeg glæder mig til at komme ud og se og høre, hvad der sker rundt omkring, og hvordan man løser problemerne lokalt. Jeg går åben og konstruktivt ind i arbejdet, der gerne skulle munde ud i, at vi kommer ud af de fastlåste positioner", siger han.
Alle kan ikke blive tilfredse
Den anden lærer er Lars Holmboe fra Mølholm Skole i Vejle. Han går til arbejdet med en blandet følelse, fortæller han til folkeskolen.dk.
"Jeg er både meget beæret over at være inviteret med, og jeg ser frem til skulle arbejde med noget så vigtigt, men jeg går også til arbejdet med stor ydmyghed og undren over, hvorfor det lige er mig, der skal høres", siger han og tilføjer:
"Det er også angstprovokerende, fordi vi er en så stor og en divers faggruppe. Der er tusindvis af lærere og ligeså mange holdninger til spørgsmålet om, hvordan lærernes arbejdstid skal skrues sammen. Så nogle ender med at bliver skuffet".
Kommissionsformand efter lærernes OK-ja: Nu skal jeg ud at besøge skoler
Handler ikke kun om arbejdstid
Lars Holmboe vil gå til arbejdet i komissionen med et fokus på, at skolen skal være en rummelig arbejdsplads med plads til forskellige måder at være lærer på.
"Jeg vil gerne have, at alle kollegaer kan se sig selv i lærerarbejdet. Med den udvikling, vi har set, kommer skolerne til at ligne hinanden alt for meget. Der skal være større rummelighed", siger han og understreger:
"Der betyder arbejdstid meget, men ikke det hele. Det er vigtigt for mig, at kommissionen ikke får et for ensidigt fokus. Vi skal have et bredt perspektiv på, hvad den gode skole er".
Derfor synes Lars Holmboe også, at det er godt, at man nu har inviteret flere praktikere med i kommissionen, så man kan få et bredere udsnit af bud på, hvordan man driver en god skole.
"Det har jo fyldt meget i debatten, at praktikerne ikke har fyldt nok i kommissionen, og det har jeg været enig i. Jeg er meget glad for, man har inviteret en lærer ekstra med", siger Lars Holmboe. Han finder det også helt rimeligt, at der også er kommet en skolechef med skolelederbaggrund med i kommissionen.