Forhandlingerne om lærernes arbejdstid begyndte kl. 13.00 i går. KL erklærede sammenbrud godt 12 timer senere.
Foto: Klaus Holsting
KL erklærer sammenbrud
KL har midt om natten erklæret, at forhandlingerne om lærernes arbejdstidsforhandlinger er brudt sammen. Danmarks Lærerforening vil ikke anerkende sammenbruddet og mener, at der stadig er noget at forhandle om.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
DLF er klar til fortsatte forhandlinger
I nat omkring klokken 01.00 erklærede KL's chefforhandler og borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler sammenbrud i forhandlingerne om lærernes arbejdstid. Det skete i telefon, for lærerne var sendt hjem for at komme med bud på, hvilke supplerende regler, der skulle til, hvis lærerne skulle gå med til KL's ønsker.
KL skriver i en pressemeddelelse, at de "ønsker, at lederne og lærerne på skolerne på skolen skal have frihed til i dialog og samarbejde at tilrettelægge undervisningen". KL ønsker ikke, at det er overenskomsten, der "dikterer, hvordan skolerne tilrettelægger undervisningen og andre aktiviteter for eleverne".
"Vi ønsker en modernisering af lærernes arbejdstidsregler, så de svarer til reglerne for alle andre medarbejdergrupper. Vi beder ikke lærerne om at arbejde mere. Vi beder alene om, at overenskomsten ikke regulerer, hvor meget tid lærerne kan bruge til bestemte arbejdsopgaver. Det ser vi som en nødvendig forudsætning for, at vi kan udvikle og forbedre folkeskolen til gavn for eleverne," siger KL's chefforhandler og borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler i pressemeddelelsen.
Bondo om nyt KL-udspil: Det er wild-west
DLF accepterer ikke sammenbrud
Men Danmarks Lærerforenings forhandlere vil ikke acceptere, at der er tale om et sammenbrud.
"Vi nægter at sige, at der er tale om sammenbrud. KL har ensidigt erklæret sammenbrud. Vi har bedt om at få svar spørgsmål som varslingsbestemmelser og på hvordan en lærer kan vide, hvornår en opgave begynder og slutter. Vi er ved at få udredt spørgsmålene, og det kan ikke være årsag til sammenbrud. Vi synes stadig, der er noget at forhandle om", siger næstformand i DLF Dorte Lange, der har været tæt på forhandlingerne, siden de begyndte kl. 13.00 i går.
Se DLF's spørgsmål til KL til højre for denne artikel.
KL: Det er en bekymrende situation
Men Michael Zieglers opfattelse er en anden,
Han henviser til, at lærerne er kommet med udspil undervejs i forhandlingerne. Men at de udspil, som eksempelvis, at lærerne vil undervise 25 timer om ugen i sammenhæng eller at lærerne vil arbejde efter samme aftale som skolepædagogerne, fortsat betyder, at overenskomsten regulerer, hvor meget tid lærerne bruger til bestemte opgaver.
KL vil væk fra, at overenskomsten skal fortælle noget om, hvor meget tid lærerne skal bruge på en opgave.
"Det er meget nedslående. LC er på intet tidspunkt gået i realitetsforhandlinger med afsæt i vores krav. Vi har forhandlet indgående om det her tema igennem de seneste måneder. Desværre uden resultat. I sådan en situation må én af parterne på et tidspunkt trække en streg i sandet og tage ansvaret for at konstatere, at forhandlingerne er brudt sammen. KL's bestyrelse vil inden for de nærmeste dage tage stilling til det videre forløb. Dette er en alvorlig situation".
Det ville DLF have svar på