Lærernes forhandlere med LC-sekretariatschef Mariann Skovgaard og formand Anders Bondo i spidsen havde afleveret en hel stribe opklarende spørgsmpål til KL i går aftes

Det ville DLF have svar på

Lærernes forhandlere i LC bad i går aftes om svar på 11 meget konkrete spørgsmål til lærernes arbejdsforhold, hvis deres arbejdstid skal ”normaliseres” i KL-forstand. Spørgsmål om, hvordan en lærer i fremtiden skal kunne vide, hvornår han eller hun skal på arbejde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I modsætning til KL mener Danmarks Lærerforening og Lærernes Centralorganisation, at man var i fuld gang med en forhandling og afklaring, da KL i nat erklærede forhandlingssammenbrud.

"Vi har brugt den sidste forhandling på at drøfte KL's forslag og efter aftale formuleret nogle spørgsmål, vi gerne ville have svar på", har Anders Bondo forklaret.

Han vil gerne have svar på, hvordan KL vil sikre, at lærerne kender deres arbejdstid i en ny såkaldt "normaliseret" situation. Det var disse 11 spørgsmål, lærernes forhandlere afleverede i går aftes, inden forhandlerne gik hvert til sit for at kigge på hinandens udspil.

1. Hvordan kender læreren omfanget af de enkelte elementer (undervisningen, den tilhørende forberedelse og andre opgaver) i opgaveporteføljen?

2. Hvordan sikres det, at læreren kender omfanget og placeringen af den daglige/ugentlige/månedlige arbejdstid og den daglige/ugentlige/månedlige fremmødetid?

3. Hvilke bestemmelser er der for ændring af arbejdstiden? Hvordan og med hvilket varsel?

4. Hvordan defineres præsteret arbejdstid? Og hvordan registreres den præsterede arbejdstid?

5. Hvordan sikres det, at der ikke planlægges med overtid i forhold til en 37 timers arbejdsuge?

6. Hvordan registreres overarbejdet, hvis det alligevel forekommer?

7. Hvordan sikres en sammenhængende arbejdsdag?

8. Hvilke regler er der for evt. delt/tredelt tjeneste?

9. Har læreren ret til at udføre alle arbejdsopgaver på skolen?

10. Kan der indgås aftale om hjemmearbejde? Hvilke arbejdsopgaver? Hvordan beregnes arbejdstiden i disse situationer?

11. KL har tidligere tilkendegivet, at dage med lovligt forfald medregnes med 7,4 timer. Hvordan sikres det, at det ikke giver undertid (evt. i forhold til det planlagte, når opgaverne ikke er planlagt jævnt fordelt over et skoleår)?