"Læreren har en stor og central rolle og skal altid selv vælge sine undervisningsmaterialer. Det er vigtigt", mener Marianne Jelved, radikales skoleordfører.
Foto: Torsten Raagaard
Jelved: Lærerne skal have tid og frihed
De Radikales skoleordfører Marianne Jelved fremhæver to pointer fra Lærerkommissionens rapport – nemlig at lærerne altid skal have frihed til selv at bestemme sine undervisningsmaterialer, og at læreren har en helt central rolle i skolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Det indtryk, jeg har fået af konklusionerne i Lærerkommissionsrapporten, koncentrerer sig om forholdet mellem KL, ledelse og lærere. Og her vil jeg gerne trække frem, at det er meget vigtigt, at underviseren har frihed til at være underviser. At læreren selv bestemmer sine undervisningsmaterialer. Det er lærerens ansvar. De skal ikke bestemmes af KL. De kan kun anbefale noget, men det er vigtigt, at læreren selv kan bestemme sine materialer", siger Marianne Jelved efter at have snuset til den nu fremlagte rapport.
Her er kommissionens bud på en ny arbejdstidsaftale
Den radikale ordfører fremhæver også kommissionens påpegning af lærernes behov for og krav på kompetenceudvikling. Og at lederne skal have ledelseskompetencer. Skolelederens faglighed er afgørende, og derfor skal lederne have uddannelse.
Hun henviser til folkeskolelovens paragraf 2 stk 2, hvor der står at skolens leder indenfor rammer af lovgivning, kommunalbestyrelses og skolebestyrelses beslutninger har ansvar for undervisningens kvalitet.
"Når jeg fremhæver dette i skoledebatten, så siger KL altid, at lederen er deres 'mand'. Her er problemet, at vi de seneste fem år efter folkeskolereformen hele tiden hører, at lederne ofte er længere tid på rådhuset end på skolen. Sådan skal det ikke være. De skal være på skolen, hvor de har ansvar for undervisningen, tilrettelæggelsen og organiseringen af undervisningen, og derfor er deres faglighed helt afgørende", siger Marianne Jelved.
"Lærerkommissionen har også indirekte påpeget, at lærerne skal rejses igen. Ved at sige at læreren er helt central. Det er en meget central rolle at være lærer. Det er en stor opgave, som der skal være respekt om. Lærerne er med til at forme fremtidens voksne, og det er en meget stor og central opgave. Og så kan det ikke nytte, at læreren ikke har tid til at forberede undervisningen. Det skal der være tid til".