De officielle tal: Lærernes undervisningstid faldet en smule siden 2015

For andet år i træk er de danske læreres arbejdstid ikke kommet med i OECD's rapport. Men folkeskolen.dk har fået tallene, som viser, at hver lærer i snit underviser fem timer mindre om året i de yngste klasser og 12 timer mindre i de ældste end for tre år siden.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nye OECD-tal: Klassekvotienten stiger hurtigst i Danmark 

Der er sket en "fejlkategorisering" ved indsendelsen fra Undervisningsministeiet i Danmark til OECD, og derfor nåede de heller ikke i år med i OECD-rapporten Education at a Glance, oplyser Undervisningsministeriet. Men i den tabel, hvor man opgør, hvor stor en del af hver enkelt lærers arbejdstid, der går direkte til undervisning, er tallet faldet en smule fra henholdsvis 784 timer i 2015 til 779 i 2018 for 0.-6.-klasse-lærerne og fra 784 til 772 i 7.-9. klasse.

Tidligere har Danmark ikke skelnet mellem undervisningstiden i de yngste (primary) og de ældste klasser (lower secondary), fordi vi som bekendt har én samlet grundskole. Men i år har ministeriet indregnet, at børnehaveklasselederne har en lidt højere undervisningsandel i deres arbejdstid og ladet den vægte med en syvendedel i opgørelsen for de yngste klassers vedkommende. Tallene stammer fra skolernes årlige indberetning til ministeriet.

Rapport: Hver dansk lærer har fået 121 undervisningstimer mere om året 

Lige efter at lærernes arbejdstidsaftale blev erstattet af Lov 409, og eleverne med reformen fik langt flere skoletimer, steg lærernes undervisningsandel markant. Både fagundervisning, understøttende undervisning og anden tid, hvor læreren er sammen med eleverne - det såkaldte udvidede undervisningsbegreb - er talt med. Og nu viser den seneste opgørelse, 2018-tallene, altså et lillebitte fald i, hvor mange timer hver lærer bruger på undervisning.

Ikke flere lærere

"Det er jo kun en lille smule, det er faldet", understreger formand for Lærerforeningens overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen. "Og det skyldes i hvert fald ikke, at kommunerne har fået bedre økonomi og har ansat flere lærere".

Ekstra mange lærerfyringer i år 

"Men det kan skyldes, at man prioriterer resurserne anderledes ude i kommunerne. Vi kan se, at flere kommuner og lærerkredse i de lokale arbejdstidsaftaler bevidst prioriterer kvaliteten i undervisningen og derved lægger vægt på tid til forberedelse og tid til samarbejde om undervisningen, og det kan så være på bekostning af noget undervisningstid. Men vi er jo slet ikke i mål, og det er en meget lille tendens", understreger han.

Ni ud af ti lærere har aftalte rammer for arbejdstiden efter sommerferien - se listen her