Jeg arbejder på skolen fra klokken 8 til 16.30, så kan jeg lige nå at hente min datter , fortæller Maria Fogh Jensen

”Jeg når det, jeg når på skolen”

Maria Fogh Jensen oplever en generel frustration hos kollegerne, over hvordan det skal blive at have hele sin arbejdstid på skolen. Hvordan der bliver plads, og hvordan det bliver at skulle forberede sig på skolen. Hun er arbejdsmiljørepræsentant i Djurs Lærerforening og arbejder på Auning Skole. I år øver hun sig på fuld tilstedeværelse og fri fra klokken 17.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der er gang i ombygning på skolen, fordi overbygningen for nylig er flyttet over til os. Når de næste fire klasseværelser står klar, vil arbejdspladserne skulle indrettes i de tre klasselokaler, som bliver ledige. Dér skal være arbejdspladser til 92 lærere. Kommunen har meldt ud, at det hele står klar til august 2014. De er rundt med arkitekter, der ser på lokaleforholdene. Men der er et par overbygningsskoler i kommunen, der ikke har meget plads", fortæller Maria Fogh Jensen.

Hun er på DLF's arbejdsmiljøkonference, der blandt andet handler om fuld lærertilstedeværelse, lov 409 og lærerarbejdspladser.

"De ældre lærere er især frustrerede. De har det svært med tanken om ikke at have deres egen arbejdsplads, som de har derhjemme, og så har nogle et behov for en pause midt på dagen, før de arbejder videre", siger hun.

Maria Fogh Jensen har også selv en arbejdsplads indrettet derhjemme.

Øver sig i år

"Jeg glæder mig til at kunne gå hjem ved 17-tiden og så være færdig med at arbejde. Jeg har øvet mig her i år. Bortset fra kredsstyrelsesarbejdet, så arbejder jeg fra klokken 8 til 16.30. Jeg bor seks kilometer fra skolen og kan så lige nå at hente min datter omkring klokken 16.45. Jeg når dét, jeg når på arbejdet. Øvelsen består i ikke at have skolematerialer derhjemme", siger hun med et smil.

"Det tager tid at vænne sig til det. Jeg tror, det handler om, at man skal beslutte sig for, at det er sådan. Sige til sig selv at man har nået det, man kan, og så må man tilrettelægge undervisningen efter dét. Jeg tænker, at hele reformeringen kommer til at afhænge af de nye Fælles Mål. De siger jo, at de skal være mere konkrete og mere være læringsmål end nu. Så må det være dem, der bliver mere styrende for det, jeg laver".

Hun tænker, at det måske i højere grad kan blive som en læseplan. Men hun skal jo stadig differentiere undervisningen og teste, hvor eleverne er hver i sær.

På hendes skole er der mange lærere, der deler deres undervisningsmaterialer med hinanden, så de har en bank af materialer at tage af.

"Jeg bor tæt på skolen, og min mor kan hente mit barn, hvis jeg ikke kan nå det til institutionens lukketid, men det er da en reel problemstilling at nå hjem og hente børn. Mange har jo tilrettelagt deres liv ud fra deres tidligere arbejdsform", siger Maria Fogh Jensen.

Lærere med småbørn frygter 42 timers skoleuge