Fire lærerreaktioner: Vi ville gerne have haft loft over undervisningen, men...

Meningerne er mange om den nye arbejdstidsaftale. Fire fagligt aktive folkeskolelærere fra forskellige steder i landet giver her deres reaktioner på aftalens indhold, og hvilken betydning de mener, at den vil få for deres fremtidige arbejdsliv.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Christian Ellekrog

Lærer og medarbejderrepræsentant på specialskolen Frederiksodde Skole i Fredericia Kommune. Christian Ellekrog er næstformand i Fredericia Lærerkreds.

Hvad er din umiddelbare reaktion på, at der nu er en arbejdstidsaftale?

"Jeg glæder mig over det nye kapitel, så vi ikke hænger fast i det gamle rod. Vi vil jo gerne væk fra det og se fremad. Vi har nu en aftale og ikke en lov, det synes jeg, er enormt positivt".

Hvad vil aftalen efter din vurdering betyde for dit arbejdsliv, hvis den bliver til virkelighed?

"Jeg tror, at aftalen kan være med til, at lærerne får større indflydelse på deres arbejdstid og fordelingen af den. Vi kommer til at samarbejde meget mere. Der er en proces, som skal til at gå i gang nu, og det vil tage tid".

Hvad er det mest positive element i aftalen, som du ind til videre kender til den? Og hvad synes du især, der mangler i den?

"Jeg synes, det er positivt, at tillidsrepræsentanter og kredsen bliver involveret meget mere i planlægningsdelen i skolerne. Der er et rimeligt forhold mellem planlægning og arbejdstid i aftalen. Jeg kunne godt have tænkt mig, at der var nogle mere faste rammer om det med tiden, men jeg ser det ikke som en realistisk mulighed lige nu. Jeg har forståelse for, at det er svært, så jeg venter spændt på noget mere konkret".

 

Anne Marie Dela 

Anne Marie Dela er tillidsrepræsetant og lærer på Rødovre skole, hvor hun underviser i tysk og matematik. 

Hvad er din umiddelbare reaktion på, at der nu er en arbejdstidsaftale?

"Jeg er skuffet. Aftalen er alt for luftig og placerer bare ansvaret et andet sted. Du får et danmarkskort, som jo allerede i dag er meget ulige i forhold til løn og arbejdsvilkår, der bliver endnu mere ulige. Og der kunne jeg godt tænke mig, at vi stod mere samlet som en fagforening".

Hvad vil aftalen efter din vurdering betyde for dit arbejdsliv, hvis den bliver til virkelighed?

"Ingenting! Jeg arbejder i Rødovre Kommune, hvor der er forhandlet en god lokalaftale. Nu har jeg ikke nærlæst aftalen fuldstændigt, men sådan som jeg ser det, for det ikke den store betydning for mig. Jeg ser det mere som en helikopter, og der kunne jeg godt have brugt et mere kollektivt løft, hvor vi alle har samme arbejdsvilkår".

Hvad er det mest positiv element i aftalen, som du ind til videre kender til den? Og hvad synes du især, der mangler i den?

"Jeg havde lidt håbet på noget mere, selvom jeg godt vidste, at der ikke kom noget særligt. Der bliver lagt et rigtig stort ansvar ud på kredsstyrelserne, og de skal kunne være stærke og forhandle noget ordentligt i mål.

Det undrer mig lidt, at det er en enig hovedstyrelse, som anbefaler det her. Måske handler det om, at man står i en tid, hvor der skal skiftes formand, og derfor ønsker man ikke splid i hovedstyrelsen. Men jeg kan se det positive i, at man skal til at samarbejde".

Line Illum

Lærer i overbygningen og tillidsrepræsentant på Ullerup Bæk Skole afd. Nørre Allé i Fredericia Kommune.

Hvad er din umiddelbare reaktion på, at der nu er en arbejdstidsaftale?

"Jeg tænkte: endelig skete der noget. Jeg er umiddelbart tilfreds med aftalen, for vi får mere samarbejde og indflydelse i forhold til vores arbejdstid. Det var ingen hemmelighed for mig, at det var det spor, vi var på vej ned ad. Det blev jeg bekendt med til kongressen i februar".

Hvad vil aftalen efter din vurdering betyde for dit arbejdsliv, hvis den bliver til virkelighed?

"Der er ingen tvivl om, at aftalen vil give større mulighed for mere dialog med ledelsen. Hos os i Fredericia har vi de seneste par år arbejdet henad mod mere samarbejde mellem tillidsrepræsentanter, forvaltning og ledelse".

Hvad er det mest positive element i aftalen, som du ind til videre kender til den? Og hvad synes du især, der mangler i den?

"Jeg tror, der bliver mindre forskel på vilkårene rundt omkring i landet. Der er flere i hele landet, der får muligheden for at få indflydelse på deres arbejdsopgaver. Det positive er, at kommunerne nu er forpligtet til at samarbejde med tillidsrepræsentanter og kredsen. Der er nu mulighed for lokalbestemmelse, og det er godt. Jeg synes til gengæld, der mangler et loft på undervisningen, men det vidste vi nok godt, at vi ikke ville få". 

 

Steen Madsen

Lærer på Lemtorpskolen i Lemvig. Steen Madsen sidder i kredsstyrelsen, og så er han lærernes fællestillidsmands i Lemvig.

Hvad er din umiddelbare reaktion på, at der nu er en arbejdstidsaftale?

"Det er super dejligt, at vi endelig har fået den her aftale på plads. Der er kommet hul igennem, og det var det vigtigste. Jeg havde da håbet på noget mere, men jeg synes helt klart, at det er positivt med forberedelsestiden. Det skal vi tage med, selvom det ikke er helt super".

Hvad vil aftalen efter din vurdering betyde for dit arbejdsliv, hvis den bliver til virkelighed?

"Jeg glæder mig over, at samarbejdet er kommet tilbage mellem tillidsrepræsentanter, ledelse og skole. Men jeg synes, at der lidt mangler et hegn rundt om aftalen, noget der konkretiserer tiden og antal timer, som lærerne har til rådighed. Men vi går i gang med en længere proces, hvor der forhåbentligt kommer til at ske noget i løbet af de næste par år".

Hvad er det mest positive element i aftalen, som du ind til videre kender til den? Og hvad synes du især, der mangler i den?

"Hvis jeg tager de dystre briller på, så vil jeg sige, at vi simpelthen mangler nogle tal. Men hvis jeg skal se positivt på det, så er vi da kommet i gang med forløbet. Der er sket noget, og der er blevet åbnet op. Det kan vi glæde os over".