Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Flere reelle undervisningstimer til eleverne. Det var et af målene, og det er allerede nået, efter at Munkesøskolen i Kalundborg efter sommerferien tog fat på noget, der umiskendeligt minder om arbejdstidsaftalen i den nye overenskomst - et år før aftalen træder i kraft.
Selvom Kalundborghallen er optaget af et stort møde, slipper eleverne ikke længere for gymnastik den dag. For lærerteamet har plottet dagen ind og har byttet rundt på modulerne, så klasserne får denne uges motion alligevel. Og selvom konfirmationsforberedelsen ikke er begyndt endnu, har 7. klasse ikke to timer fri hver uge - de timer bruger lærerteamet til undervisning. Og bliver en af 10.-klasse-lærere syg, er det ikke ensbetydende med, at eleverne kan gå tidligere hjem eller får en vikar, der ikke kender det stof, klassen arbejder med. For i lærerteamets skyggeskema findes næsten altid en 10. klasses lærer, som kan gå ind og fortsætte sin egen undervisning i den sygemeldte kollegas timer.
'Jeg var noget skeptisk fra starten - jeg var bange for at blive kuppet for nogle timer. Men det har vist sig at være en utrolig styrke, blandt andet fordi vi har frihed til selv at arrangere os ud af problemerne og får en mere kvalificeret vikardækning', siger Henrik Olsen, der underviser 10. klasse i dansk og samfundsfag.
98 procent var klar
Tyvstarten på den nye overenskomst kom lidt hurtigt og pludseligt. Skolens lærere og skoleleder Karen Boesen havde i 'Folkeskolen år 2000' og i optakten til overenskomstforhandlingerne set, hvor det bar henad. Da Munkesøskolens ledere hørte ledelsen på Egedalskolen i Kokkedal fortælle om, hvordan man der praktiserer 'åbent skema', syntes de, at det lød så spændende, at de i marts indkaldte til en pædagogisk dag, hvor Egedalskolen fortalte om erfaringerne.
Munkesøskolens bygninger er inficeret med skimmelsvampe, mange klasser bor i barakker, og hele skolen skal fusioneres med en naboskole og flytte i nybyggeri om to år, så der var nok, der talte imod alt for mange ændringer nu. Men fordi der var stor begejstring på den pædagogiske dag, spurgte skoleleder Karen Boesen alligevel lærerne, om der var nogen, der havde lyst til at overtage åbent skema-ideen allerede fra august i år. 98 procent af lærerne meldte tilbage, at de var klar. Kun 9. klasse, hvis lærere ikke kunne deltage i den pædagogiske dag i foråret, er ikke med i det åbne skema.
'Vi havde brug for mere smidighed på undervisningstiden' - sådan udtrykker viceinspektør Ebbe Glinsvad målet med projektet. Som succeskriterier har skolen sat sig, at eleverne skal kunne lide at gå i skole og gerne udvider skoledagen, at de deltager aktivt i planlægningen, at elever, lærere og pædagoger ser muligheder frem for begrænsninger, og at der sker et kvalitetsspring.
Lærernes regneark
Ebbe Glinsvad har lavet et regneark for hver enkelt lærer. Han har taget udgangspunkt i skolens grundskema og Skoledata-beregningerne af for eksempel, hvor mange idrætstimer den enkelte idrætslærer skal undervise. Fra dette tal er trukket en pulje svarende så nogenlunde til, hvor mange timer der normalt ville blive aflyst af forskellige grunde. Den pulje kan lærerteamet nu disponere over. En del af to-sprogstimerne og specialundervisningstimerne er også lagt ud til klasserne.
Klassetrinsteamet planlægger undervisningen for sine to klasser for seks uger ad gangen og kan dermed regelmæssigt justere, hvis en lærer har for mange eller for få undervisningstimer, eller hvis man vurderer, at klassen har behov for et ekstra kursus i et bestemt fag.
'Det er så teamet, der må vise den ansvarlighed ikke at sætte syv mand på for eksempel projektopgaven, og hvis et klassetrin skal se film en dag, behøver alle lærere måske heller ikke at være med', siger Karen Boesen.
Mulighed for fridage
Det åbne skema har givet lærerne en helt ny fleksibilitet - også i forhold til privatlivet. En gruppe lærere var for nylig på studietur i Rom som led i EU's lærerudvekslingsprojekt Comenius, og i samarbejde med deres team kunne de planlægge undervisningen sådan, at de kunne forlænge Rom-opholdet med et par fridage.
'Fordi vi kom så hurtigt ind i det her, så ligner grundskemaet det gamle lidt for meget', mener tillidsrepræsentant Viggo Kjær. Som fysiklærer er han også afhængig af, hvornår fysiklokalet er ledigt, men der sætter lærerne deres lid til nybyggeriet, som efter planen vil komme til at rumme blandt andet to fysiklokaler.
Tillidsrepræsentanten har ikke hørt mange klager over det åbne skema. Men et par klasselærere har været utilfredse med, at de som en slags teamledere skal udføre en masse planlægning, som de ikke får tid til eller løn for. Men både tillidsrepræsentant og skoleleder understreger, at teamet skal planlægge sammen.
'Vi har bevidst vægtet klasselærerne - de har for eksempel også været på lederkursus. Og hvis vægtningen af klasselærerne som en slags ledere af teamet betyder, at de får et øget ansvar, så er det oplagt at forhandle om det, når vi skal i gang med ny løn næste år', tilføjer Karen Boesen.
Forsmag på ny løn
Alle lærere på Munkesøskolen har dog fået en forsmag på de nye lønformer. Den nye aftale gør det muligt at indgå helhedsaftaler, hvor det enkelte team tilrettelægger arbejdstiden, og det skal udløse funktionstillæg, står der i overenskomsten. Derfor har Vestsjællands Lærerkreds forhandlet med skolens ledelse og Boesen og Kalundborg Kommune, og man er nået frem til et tillæg på 325 kroner om måneden til hver lærer. Hvert team har udnævnt en regnskabsfører, som står for det praktiske med at taste timerne ind på regneark. Det får regnskabsføreren 25 timer om året til.
Efter hver seksugersperiode skal teamene evaluere arbejdet. Den første evaluering viser, at man blandt andet har brugt mulighederne til forløb, hvor den samme lærer underviser begge klasser på klassetrinnet i et bestemt tema, til tværfaglighed, forlænget skoledag, skolegang om aftenen, elevsamtaler i undervisningstiden og ved planlagt lærerfravær. Tre team har næsten ikke udnyttet den nye fleksibilitet.
Evalueringen viser, at de fleste lærerteam synes, at den fælles forberedelse er blevet bedre, blandt andet fordi lærerne med det åbne skema bedre kan udnytte hinandens ressourcer. Omkring halvdelen af teamene har kunnet bruge teamets skyggeskema over ledige timer til at dække hinandens sygefravær og planlagte fravær, men i begyndelsen har der været problemer med at finde ud af, hvem man skulle melde sig syg til.
'Det var vores tanke, at når teamet havde planlagt de næste seks uger, så skulle man skrive til forældrene og fortælle, hvad børnene arbejdede med og hvornår. Men vi har måttet erkende, at vi kun kan give de overordnede rammer og de større arrangementer', fortæller Karen Boesen.
Et andet problem, der har vist sig, er, at nogle lærere er med i for mange team, fordi de underviser i mange klasser.
'Vi kan godt se, at man er nødt til at koncentrere sig om ganske få team, og fremover skal vi nok holde os til to team per lærer', siger Karen Boesen.
10. klasses lærerteam planlægger årets skolerejse - den skal de også hele tiden holde sig for øje, når de fordeler arbejdsopgaverne, så de lærere, der skal med, har timer nok til turen. Fra venstre Minna Skytte, Henrik Olsen, tillidsrepræsentant Viggo Kjær, Lis Møller og Christian Østergaard. Henrik Olsen har slips på i anledning af 10. klasses 'slipsedag' hver anden fredag
Vi har bevidst vægtet klasselærerne - de har for eksempel også været på lederkursusJeg var noget skeptisk fra starten - jeg var bange for at blive kuppet for nogle timer. Men det har vist sig at være en utrolig styrke