"I den nye arbejdstidsaftale står der, at kommunen er forpligtiget til at melde et forventet gennemsnitligt undervisningstimetal ud, og jeg frygter, at kommunen vil holde sig til det i stedet for et loft", siger kredsformand i Egedal Lærerkreds Steen Herløv Madsen om lærernes ja til en ny central arbejdstidsaftale.

Kredsformand frygter forringet lokalaftale efter ja

Formanden for Egedal Lærerkreds frygter, at den nye arbejdstidsaftale vil forringe de lokale læreres muligheder i de kommende forhandlinger om en forlængelse af lokalaftalen i den sjællandske kommune.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overblik: Det har lærerne stemt ja til 

I Egedal Kommune har lærerne de seneste to år haft en lokal arbejdstidsaftale med et loft over antallet af undervisningstimer. 

Aftalen udløber efter indeværende skoleår, og derfor skal den lokale lærerkreds og kommunen senere på året sætte sig sammen for at forhandle vilkårene for en ny aftale. Og de forhandlinger kan vise sig at være blevet vanskeliggjort af dagens ja til en ny central arbejdstidsaftale, mener formand for Egedal Lærerkreds Steen Herløv Madsen.

"Jeg frygter, at aftalen betyder, at vi nu igen står over for en kamp om at kunne bibeholde en aftale med et loft over undervisningstimetallet. I den nye arbejdstidsaftale står der, at kommunen er forpligtiget til at melde et forventet gennemsnitligt undervisningstimetal ud, og jeg frygter, at kommunen vil holde sig til det i stedet for et loft", siger han. 

Lærerne siger ja til ny arbejdstidsaftale 

Frygt bygger på tidligere erfaringer 

Han fortæller, at han ikke har fået nogen indikationer fra kommunen om, hvorvidt den vil forsøge at fravige et loft i den kommende aftale.

"Min frygt bygger på erfaringer fra vores tidligere forhandlinger, hvor dét har været en af knasterne", siger han.

Steen Herløv Madsen stemte selv nej til aftalen, og han opfordrede et i indlæg på folkeskolen.dk lærerne til at gøre det samme.

Opfordring til at stemme: Nej

"Jeg tror desværre, at det her ja i højere grad er et udtryk for en frygt for, hvad der ville ske ved et nej end et decideret ja til aftalen", siger han og tilføjer, at han dog glæder sig over, at den nye centralaftale sikrer, at forberedelsen ikke længere kan placeres i pauser.

"Og så synes jeg også, at det er godt, at der skal foretages en tidsestimering af opgaver på mindst 60 timer. Jeg synes dog, at grænsen på 60 timer er for højt sat. Lærerne har rigtigt mange opgaver, der ikke nødvendigvis løber op i 60 timer", siger han. 

Mindretallet skal repræsenteres

Selvom det ikke blev til et nej, glæder Steen Herløv Madsen sig over, at afgørelsen på 67,2 procent ja-stemmere var markant. 

"Det havde stillet Danmarks Lærerforening i en sværere situation, hvis det var blevet et knebent ja. Men jeg synes, at det er vigtigt at huske, at de flere tusinde lærere, der har stemt nej, også skal repræsenteres". 

Ziegler: Nu kan vi lægge en årelang strid bag os

Kredsformand: Nuværende lokalaftaler er ikke sikret

Ligesom Steen Herløv Madsen stemte den kommende kredsformand i Slagelse Lærerkreds Jacob Seersholm nej til den indgående centrale arbejdstidsaftale. Han understreger, at han ikke er decideret skuffet over resultatet.

"Jeg har på intet tidspunkt været modstander af indholdet i aftalen. Det har handlet om, at jeg synes, at der manglede ting i aftalen så som en stærkere sikring af forberedelsestiden, og så synes jeg, at der skulle have været et krav på, at alle kommuner skal en lokalaftale. Aftalen sikrer jo heller ikke, at de nuværende aftaler ikke bliver opsagt. Det skal vi være meget opmærksomme på", siger Jacob Seersholm, der tiltræder som ny formand for Slagelse Lærerkreds 1. oktober.

Urafstemning: Afstemningsrekorden tangeret

Jacob Seersholm ser dog også positive elementer i det samarbejdsspor, som aftalen bygger på. Det afgørende bliver som, om det bliver muligt at få samarbejdet til at ske i praksis, siger han. 

"Aftalen indeholder nogle ting, der kan bygges på, og det skal vi gøre klogt. Jeg går selvfølgelig ind for samarbejde, og at man inddrager alle parter i forhold til at lave god undervisning. Derfor handler det om, at vi skal finde samarbejderne og gøre de ting, som aftalen tilsiger, at vi skal gøre". 

Ny lærerformand i Slagelse efter kampvalg