Med udgangspunkt i målet om at skabe størst mulig kvalitet iundervisningen, understøtte et godt arbejdsmiljø og styrke densociale kapital, gennemfører parterne en fælles opfølgning ogevaluering af effekten af den centrale og lokale indsats jf.ovenstående.
Dette gennemføres første gang i skoleåret 2015/16 og skal giveen vurdering af hvorledes de beskrevne initiativer styrker målet,så lærernes og ledernes muligheder for at løse opgavernekvalificeres.
På baggrund af opfølgningen vurderer de centrale parter løbendebehovet for at følge op med andre initiativer herunderaftalebaserede løsninger.
Kommunen redegør for overvejelserne vedrørenderessourceallokering og prioritering for folkeskoleområdet. Pågrundlag af dette følger de lokale parter udviklingen på skolernemed henblik på at kunne understøtte processen gennem vidensdelingog initiativer på kommunalt niveau.
Tillidsrepræsentanten og skolelederen drøfter tilsvarendeinitiativernes implementering på skolen og effekten i forhold tilde formulerede målsætninger. Tillidsrepræsentanten skal i denforbindelse sikres den nødvendige ra1nme til at kunne udføreopgaven, der også indbefatter løbende dialog med lærerne og med denlokale lærerkreds.
De centrale parter følger på samme måde op på initiativerneseffekt og understøtter det lokale arbejde, bl.a. på baggrund af dekommunale parters vurdering af effekten i kommunerne. De centraleparter vil endvidere vurdere behovet for at gennemføre fælleskvantitative undersøgelser. Parterne konkretiserer i fællesskabopfølgningen og evalueringens nærmere indhold i løbet af foråret2015.
Kilde: Forhandlingsprotokol 15. februar 2015 (Se heleoverenskomsten via link til højre)