Lærerne Heine Rasmussen og Anja Overlund Kristensen savnede konkrete bud i Helle Thorning-Schmidts åbningstale på, hvordan visionerne for folkeskolen skulle opnås.

Lærere: Vær mere konkret, Helle

Folkeskolen var et bærende element i statsminister Helle Thorning-Schmidts åbningstale i Folketinget i dag. To folkeskolelærere og medlemmer af den lokale lærerkreds manglede dog konkrete bud i talen på, hvordan visionerne skulle opnås.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Helle Thorning-Schmidt havde sat en stor del af sin åbningstale af til at tale om folkeskolen. Lærer på Brørupskolen i Vejen og kredsbestyrelsesmedlem i Vejen Lærerkreds Anja Overlund var dog ikke imponeret. Hun mener, statsministeren var meget overfladisk.

Blandt andet savnede Anja Overlund Kristensen konkrete bud på, hvordan Helle Thorning-Schmidt vil opnå den kvalitetstid mellem lærer og elev, hun talte om.

"Hvis det skal være kvalitetstid, så kræver det, at du har mulighed for at få forberedt noget ordentligt, så du kan finde ud af, hvad eleverne har brug for. Det holder ikke i længden, hvis vi bare skal have noget tid til at gå sammen", siger læreren, som mener, Helle Thorning-Schmidt bør sikre lærernes forberedelsestid og efteruddannelse, hvis hun vil nå målet om mere kvalitet.

Statsministeren: Lærerne skal tilbringe mere tid med børnene

Savner bud på pædagog-samarbejde Heine Rasmussen, lærer på Hastrupskolen i Køge og næstformand i Lærerkredsen for Køge og Stevns er glad for, at Helle Thorning-Schmidt havde folkeskolen på dagsordenen i sin åbningstale. Ligesom Anja Overlund Kristensen, savnede han dog mere substans.

"Når Helle Thorning-Schmidt nævner, at lærere og elever skal have mere tid sammen, vil jeg gerne vide, hvad det specifikt indebærer. For jeg er ikke uenig i, at eleverne kunne bruge noget mere undervisning, men det er jo ikke til at vide, hvad intentionen er", siger han.

Også i forhold til statsministerens udmelding om øget samarbejde mellem lærere og pædagoger, savner de to lærere mere konkrete udmeldinger.

Både Heine Rasmussen og Anja Overlund Kristensen håber, statsministeren vil holde fast i, at lærerne skal stå for undervisningen, for det er dem, som har den didaktiske viden.

"Tale vidner om manglende kendskab til skolen" I sin tale brugte Helle Thorning-Schmidt den fiktive elev Emil og hans skoledag til at illustrere sin vision for, hvordan en skoledag kunne se ud. Det billede var dog ikke nødvendigvis særlig vellykket, mener Anja Overlund Kristensen.

"Jeg savner ting i den elevhverdag, der tydeligt adskiller sig fra noget, der sagtens kunne finde sted i dag. Jeg siger ikke, det foregår på alle skoler, men der er flere skoler, hvor det her kan foregå. Det vidner om et manglende kendskab til skolens hverdag, når hun kan sige sådan," vurderer Anja Overlund Kristensen.

Heine Rasmussen er enig.

"Jeg tænkte egentlig, at mange af de ting, hun nævnte, allerede bliver gjort rundt om på skolerne. Hun nævner som eksempel, at man kan flytte matematikken ind på værkstedet, men jeg tror altså, der er masser af lærere, som inddrager praksis i deres fag eller tager ud af klasselokalet og så videre", siger han.

Tale viser respekt, men det skal handlingerne også I det hele taget mener både Anja Overlund Kristensen og Heine Rasmussen, at visionerne var meget generelle.

"Der er ingen, der kan være uenig i statsministerens visioner. De er gode. Men hvordan skal de så gennemføres? Jeg er rigtig spændt på at se, hvordan de har tænkt sig at gøre det", siger Anja Overlund Kristensen.

Heine Rasmussen vil også vente, til han ser regeringens konkrete udspil, før han giver en endelig dom over statsministerens tale.

"Det er da dejligt, at hun siger, at lærerne er hjertet i folkeskolerne, og at vi fortjener respekt for vores arbejde. Men det er svært at vide, hvad man skal sige til det, for det kommer jo an på, hvad der ligger bag ordene. Problemet er, at vi jo ikke aner, hvilke tiltag de går og barsler med", siger han.

Bondo og Balle glæder sig over Thornings ros til skolen

Forældre: Ikke bare 'mere af det samme' Hos Skole og Forældre er formand Benedikte Ask Skotte glad for ministerens udmelding om mere undervisningstid, men hun advarer mod at lave 'mere af det samme'.

"Folkeskolens undervisning skal udvikles, så den afspejler det forskningen viser har effekt på elevernes læring. Det vil sige mere klare mål og mere direkte feedback mellem lærer og elev, så begge parter kan udvikle henholdsvis deres undervisning og deres læring. Det er også nødvendigt at lave en undervisning, der er mere virkelighedsnær for børnene", siger hun.