Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Kommunen vil presse lærerne til at lave mere inden for den samme tid. Da lærerne i forvejen synes, de er meget pressede, kan de godt se, at en mødeplan er bedre end en aftale, hvor vi bliver presset endnu mere", siger formand for Lærerkredsen for Faxe og Vordingborg Jonna Rolvung.
Hun har afholdt medlemsmøde i Vordingborg for at kaste lys over, hvorfor lærerne i Vordingborg til næste skoleår skal arbejde efter en såkaldt mødeplan, hvor skolelederne præcist skal opgøre, hvornår lærerne skal lave hvilke opgaver. Alle opgaver har på planen et starttidspunkt og et sluttidspunkt.
"Det bliver lederen, der bestemmer, hvornår man skal samarbejde med sit team, hvornår man skal holde møder med SFO, hvornår man skal snakke med forældrene. Alt skal med på en mødeplan. En mødeplan gør, at vi kan afgrænse vores arbejde ved, at vi ved, hvornår vi skal på arbejde, og hvornår vi slutter. Men der er meget stor bekymring, om det kan lade sig gøre. Vi tænker meget på børnene - og på samarbejdet med forældrene. Vil forældrene forstå, at vi ikke har tid til det, vi før havde, fordi vi ikke længere selv planlægger vores tid?", spørger Jonna Rolvung.
Formand for Overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen var med til medlemsmødet i Vordingborg for at bakke lærerne op.
"Det er en meget vanskelig situation at være lærer i. Det her forringer muligheden for at drive god skole og god undervisning. Det fjerner fleksibiliteten både for lærerne og lederne", siger Gordon Ørskov Madsen, som på mødet fortalte om, hvordan lærerne i Ballerup håndterede situationen, da de i 2006 arbejdede efter mødeplan.
Turbulente forhandlinger
Lærerkredsen for Faxe og Vordingborg begyndte sidste år at forhandle med kommunen om en ny arbejdstidsaftale, en såkaldt A08-aftale, der sikrer større fleksibilitet og større råderum til den professionelle lærer. Samtidig skal Vordingborg spare og har varslet fyring til omkring 30 lærere.
Undervejs i forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale kunne kommune og kreds ikke blive enige om den faktor, som en undervisningstime skal udløse til de øvrige opgaver som forældresamarbejde, forberedelse med mere. Derfor blev parterne kort før jul enige om at videreføre den aftale, som de indgik i 2005 med nogle enkelte ændringer. Skolerne blev informeret om aftalen samme dag i en mail. Men i februar måned sendte børne- og kulturdirektør i Vordingborg Kommune Klaus Michael Jensen en mail til kredsen om, at aftalen alligevel ikke kan underskrives. På et efterfølgende forhandlingsmøde blev lærerkredsen præsenteret for en række nye ultimative krav til ændringer i aftalen. Kommunen var heller ikke villig til at imødekomme kredsen på andre områder i aftalen.
"Én ting er, at der skal spares, og at lærere fyres. Det er rigtig hårdt.
Noget andet er, at man ikke kan have tillid til, at aftaler holdes", siger Jonna Rolvung. Hun understreger, at det er Vordingborg Kommune, der løber fra aftalen, og at lærerkredsen til enhver tid er parat til at indgå en balanceret aftale, der respekterer de økonomiske forudsætninger i kommunen.
Klaus Michael Jensen konstaterer, at det ikke har været muligt for parterne at nå til enighed om en aftale.
"De justeringer der er nødvendige, om ikke andet så pågrund af kommunens økonomi, kunne vi ikke blive enige om. Og så trækker man i nødbremsen og bruger den tilbagefaldsregel, der hedder mødeplan", siger Klaus Michael Jensen.
Kommunen er i øjeblikket ved at forberede skolelederne på den nye situation.
"Vi har ugentlige møder med skolelederne for at være sikre på, at vi gør det rigtigt. Det er jo en uvant situation at skulle arbejde i mødeplan, derfor skal vi være klar over, at vi er fair i alle henseender", siger Klaus Michael Jensen. Og siger, at forvaltningens døre altid er åbne for nye forhandlinger, hvis den lokale lærerforening er klar.
KL-konsulenter hjælper med at spare på lærerarbejdstid
Vordingborg Kommune har købt konsulentbistand hos KL for at få hjælp til at spare på lærernes
arbejdstid.
"Lærerne har sagt ja til den aftale, vi havde. Vi er til enhver tid villig til at indgå den aftale som vi havde. Det er vigtigt. Det er kommunen, der løber fra den her aftale på grund af økonomien"; siger Jonna Rolvung.
Hun er bekymret for den måde forløbet har været på.
"Bekymret for at det er noget, som kommer til at fylde flere steder, fordi Vordingborg Kommune har betalt KL for at hjælpe med at spare på lærerlønninger", siger Jonna Rovlung.
Gordon Ørskov Madsen deler Jonna Rolvungs bekymring.
"Jeg er bekymret for, om det her kan vise sig flere steder. KL's politiske del er glade for A08. Det undrer mig, at en anden del af KL tilsyneladende har folk ude i landet, der forsøger at spænde ben for aftalen".
Mødeplan
Når en lærerkreds og kommunen ikke kan blive enige om en arbejdstidsaftale, må lærerne arbejde på en såkaldt mødeplan. På mødeplanen står de fleste af lærerens opgaver fastsat med et starttidspunkt og et sluttidspunkt. Maksimum 40 gange om året må en lærer have fri mellem to arbejdsopgaver. Mødeplanen skal udleveres, fire uger før den træder i kraft. Hvis der ikke er indgået aftaler om overtid, medfører en ekstra opgave, at en anden opgave må droppes på næste mødeplan. Hvis mødeplanen er på et år, er der ingen muligheder for ekstraopgaver på mødeplanen.