Lærerkredsformand Regitze Flannov og formand for uddannelsesudvalget i Frederikssund Anne-Mette Risgaard Schmidt (Venstre) giver hånd på aftale om et nyt planlægningsgrundlag for lærernes arbejdstid i Frederikssund.

Frederikssund-lærere får 300 timer til egen forberedelse

I en stemning af optimisme, lettelse og begejstring mødtes Lærerkreds 37 i formiddags med politikere og forvaltningsfolk for at fejre, at de har indgået en aftale om et planlægningsgrundlag for lærernes arbejdstid.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Blækket var knapt tørt på dronningens underskrift på Lov 409, før Frederikssunds byråd besluttede ikke at indgå aftaler, der på nogen måde kunne begrænse ledelsesretten.

"Men efterhånden blev det klart, at der var nogle ting, vi havde brug for at sikre - for os selvfølgelig især lærernes forberedelsestid", fortæller formand for lærerkredsen Regitze Flannov. Gennem mange måneder har hun nu forhandlet med både politikere og administration på rådhuset i Frederikssund, og i aftes stemte hele byrådet minus det enlige konservative medlem så ja til den "aftale om planlægningsgrundlag for læreres og børnehaveklasselederes arbejdstid", som er blevet resultatet (se link til højre).

Tid til både individuel og fælles forberedelse

Aftalen sikrer alle lærere og børnehaveklasseledere i Frederikssund en pulje på minimum 300 timer til deres egen individuelle forberedelse - timer, som de selv kan lægge på det tidspunkt og sted, som passer dem bedst i forhold til den opgave, de skal løse. Og det er kæmpe forbedring i forhold til de vilkår, lærerne har arbejdet under, siden lov 409 trådte i kraft, understreger Regitze Flannov.

Samtidig er der i den lederstyrede del af lærernes arbejdstid sikret tid til den fælles forberedelse - fem timer per lærer per uge til teamsamarbejde og fælles forberedelse med videre. Og der er afsat 70 timer til den lidt større samlede forberedelsesopgave forud for skoleårets start.

"Det er en kæmpe milepæl i vores samarbejde mellem kreds og kommune, og der er virkelig en stemning af, at nu skal vi i gang med i fællesskab at skabe en god skole", fremhæver Regitze Flannov, som også er overbevist om, at aftalen betyder en markant konkret forskel for den enkelte lærer i kommunen. 

Læs mere

Planlægningsgrundlaget