Ingen status i gratis kridt

Forskere mener ikke, at manglen på personalegoder har betydning for lærernes anerkendelse. Men lærerne mener selv, at det gør en forskel

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hvorfor har man valgt at blive lærer? De andre griner ad én«. Sådan lyder kommentaren fra en af de lærere, som har deltaget i Underviseres undersøgelse af læreres personalegoder. Mange af lærerne kan kun komme på gratis kridt, når de skal nævne deres personalegoder.

Professor i offentlig forvaltning Kurt Klaudi Klausen kan ikke se, at personalegoder gør den store forskel for andres anerkendelse af lærerfaget

»Det, der skal give en lærer prestige, er, at det er et utrolig vigtigt arbejde samfundsmæssigt«, siger han. Og professor i sociologi ved Københavns Universitet Jørgen Steen Madsen giver ham ret. Han mener, at det at køre rundt i en stor lækker bil vil give status, men om end det kan give en vis anerkendelse at blive behandlet godt af sin arbejdsgiver, tror han ikke, at lærernes ringe forhold har afgørende betydning for deres status i samfundet.

Det ser lærerne selv tydeligvis anderledes på.

I Underviseres undersøgelse fortæller 68 procent af lærerne, at de oplever, at deres personalegoder eller mangel på samme har nogen eller stor betydning for, om andre anerkender deres job.

En lærer udtrykker det sådan i sin kommentar til undersøgelsen: »Mangelfulde personalegoder er en del af den manglende prestige i jobbet som folkeskolelærer«. |