Lærerstuderendes Landskreds deler DLF's bekymring for de nyuddannede læreres jobfremtid. Formand Tobias Holst påpeger dog, at en model med deltidsstillinger ikke må erstatte reelle lærerstillinger.

Studerende: Vi må ikke tage de fastansattes job

Lærerstuderendes Landskreds er positivt stemt over for DLF-forslaget om at lade jobsøgende lærere arbejde til overenskomstmæssig løn på nedsat tid. Men kun hvis DLF kan sikre, at det ikke kommer til at ske på bekostning af de fastansatte.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF's forslag om at ansætte arbejdsløse lærere til overenskomstmæssig løn med en arbejdstid på omkring 20 timer om ugen, så deres løn svarer til deres dagpengesats, har skabt stor debat. Ikke mindst blandt lærerne selv.

Efter at DLF har fastslået, at  disse ansættelser ikke må ske på bekostning af de fastansatte lærere, har en række af de lokale kredse i DLF dog givet positive udmeldinger.

DLF: Jobsøgende skal arbejde for løn, ikke dagpenge

Også formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Tobias Holst, kan se fordele ved forslaget. Opbakningen fra de lærerstuderende, som i øjeblikket går en aldeles usikker jobfremtid i møde, kommer dog på en betingelse: DLF skal sikre, at deltidsmodellen ikke kan bruges som erstatning for reelle stillinger.

"Hvis hensigten med forslaget er at fastholde de nyuddannede lærere i lærergerningen og dermed hjælpe dem til at få et job i folkeskolen fremadrettet, synes vi, det er positivt. Det er dog helt essentielt, at forslaget på ingen måde kan misbruges," siger Tobias Holst.

Han lægger samtidig vægt på, at de ledige nyuddannede læreres funktion i folkeskolen skal være klart beskrevet fra start.

"De skal have en meningsgivende funktion uden at have ansvaret for undervisning og egentligt lærerarbejde, og den funktion mangler vi at få beskrevet," siger han.

Nyuddannede lærere forsvinder Formand for DLF's Overenskomstudvalg, Gordon Ørskov Madsen, fortæller, at der stadig er detaljer i forslaget, som skal diskuteres, blandt andet om de berørte læreres rolle. Han advarer dog om, at man risikerer at miste de nyuddannede lærere, hvis ikke den nuværende jobsituation bliver ændret.

"Dagpengeperioden er på to år. Efter det har de nyuddannede lærere uden job udsigt til kontanthjælp, og det er absolut ikke attraktivt. Så vi er nødt til at tænke nyt for at undgå, at de nyuddannede forsvinder over i andre sektorer," siger han.

Tobias Holst deler bekymringen for den stigende arbejdsløshed blandt de nyuddannede lærere. Han påpeger, at mange unge lærere i øjeblikket vælger efteruddannelse eller andre alternativer af frygt for arbejdsløshed, med den risiko, at de aldrig vender tilbage til folkeskolen.

"Der skal sættes ind nu, hvis folkeskolen ikke skal stå med massiv lærermangel om få år, og Danmarks Lærerforenings forslag skal blot være en blandt flere veje til at fastholde og hjælpe de nye lærere," siger han.