Mistrivsel
Alternativet vil have forvaltningen i København til at byde ind med initiativer, der kan understøtte en normkritisk undervisning
Efter kritik af Normstormerne vil Alternativet igen have mere normkritik ind i skolen
Der skal gøres mere for at styrke LGBT+-elevers trivsel i de københavnske skoler, mener Alternativet.
Peg på mulige initiativer, der kan
bidrage til at give LGBT+elever en bedre skolegang.
Den opgave vil Alternativet gerne
pålægge skoleforvaltningen i København. På det næste møde i kommunens børne- og
ungdomsudvalg 7. februar håber partiet på at få politisk opbakning til den ide.
Ifølge partiets børne- og ungdomsordfører Emil Sloth Andersen har den massive kritik
af Normstormerne øget berøringsangsten med spørgsmålet om kønsidentitet.
”Efter
sagen om organisationen Normstormerne så er pendulet svinget i en retning, hvor
der er for meget politisk berøringsangst ift. kønsidentitets-spørgsmålet.
Normstormerne som organisation har fortjent kritik på mange punkter, og de får
jo heller ikke flere penge pr. 1. januar. Men selve idéen om normkritisk
pædagogik fejler ikke noget”, siger han i pressemeddelelse.
Emil Sloth Andersen kalder det ”en brændende vigtig værdikamp”, som partiet ”gerne vil
genoplive”.
”Det
er stadig omtrent 9 ud af 10 LGBT+elever i folkeskolen, der hører skældsord som
’tranny’ og ’bøsserøv’ omkring deres identitet. Alle elever bør reflektere
over, hvilke normer der ligger bag dé ord, og hvordan dé ord påvirker andre
mennesker. Det kan normkritisk undervisning få dem til, og derfor bør vi
politisk bakke op om normkritik”.
Partiet
vil også have, hvad de kalder for en ”nødpakke for LGBT+mindretallet”, der
blandt andet kan bestå af flere kønsneutrale toiletter eller oplysningskampagner.