”Hvad kan de nye fagplaner løse for dig?”.
Det spørgsmål stillede Folkeskolens chefredaktør Andreas
Marckmann i sin leder i sidste nummer af Folkeskolen. Baggrunden var, at flere har
kritiseret, at der ikke er aktive folkeskolelærere (præciseret 22/5 - 2024 kl. 20.16) i den gruppe af eksperter, som regeringen
har nedsat for at nå i mål med at sløjfe ni ud af ti af de nuværende mål for
folkeskolens fag og erstatte dem af få præcise mål. Fagplanerne skal som noget nyt udpege
fagenes kernestof – altså hvad der er vigtigst at præsentere eleverne for i
deres skoletid.
Men nu har eksperterne inddraget hverdagseksperterne, nemlig otte lærere i et lærerpanel, som
ekspertgruppen løbende vil inddrage i arbejdet.
Rektor for UC Syd Alexander von Oettingen står sammen med områdechef
for grundskole i Danmarks Evalueringsinstitut Lise Tingleff Nielsen i spidsen
for ekspertgruppen. Gruppen har foreløbigt mødt lærerpanelet en gang, og eksperterne sætter stor pris på for lærernes input.
”Lærerpanelet er en kritisk ven. Vi bruger dem som
videnspersoner, som har erfaringer med at arbejde i folkeskolen. Vi får dækket
en meget bred faglighed, for lærerne repræsenterer mange fag”, siger Alexander
von Oettingen.
Han fornemmer, at der er en stor opbakning til arbejdet med fagplaner.
”Jeg været i branchen i mange år. Jeg har aldrig mødt så
mange positive input og så meget tænken med. Der er virkelig god energi og en
stor forståelse for opgaven. Det er nøglen til, at vi kan lande noget, som vi
kan stolte af, fordi vi har skabt det sammen”, siger han.
Lærer: Formålet skal fylde mere
Det er Danmarks
Lærerforening, der har foreslået en stribe lærere, der kunne være med i
lærerpanelet, og Børne- og Undervisningsministeriet, der har udpeget de otte
lærere. En af dem er Anne Hammer, som er lærer på Sejs Skole i Silkeborg
Kommune. Hun er dansklærer og repræsenterer faget dansk i gruppen, men hun
underviser også i håndværk og design, så her kommer hun også med input.
Hun føler, der bliver lyttet til lærerne i arbejdet. Hendes
budskab i til ekspertgruppen er:
”Vi skal vi hen i en retning, hvor mål fylder mindre, og
formål fylder mere. Det skal være mere meningsfuldt. Vi skal have mindre målen,
vejen og test og mere meningsfuldhed”, siger Anne Hammer, som håber at ende med
at have fagplaner, der skaber refleksion hos lærerne.
”Det skal Ikke være fagplaner,
der bliver til bokse, der skal krydses af. Det skal være fagplaner, hvor man
reflekterer over, 'hvad er det, jeg vil med mit fag'. Der skal være plads til mere
fordybelse og flere oplevelser”, siger hun.
Hun er meget
begejstret for at kunne bidrage med arbejdet.
”Det er så godt, at de har tænkt, at det giver mening at få
input fra lærere, der står i klasselokalet hver dag. Det tror jeg er meget
vigtigt”.
Lærer: Frihed til at være kreativ om faget
Rikke Rask er også med i lærerpanelet. Hun er lærer på
Lindevangskolen på Frederiksberg og med i lærerpanelet, fordi hun
underviser i biologi. Men hun er også
engelsklærer, dansklærer klasselærer, udskolingskoordinator og naturfagsvejleder og har været med i faglige foreninger og sidder i fagudvalget
for biologi i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk).
Hun er ikke i tvivl om, at der er brug for nye fagplaner.
”Jeg har været igennem en reform. Været igennem forskellige
bølger og trends indenfor lærerfaget. Når jeg kigger tilbage på, hvad der er
sket gennem de sidste 15-20 år, så er der blevet mindre plads til noget af
det som elever og mange af os lærere synes giver mening. Nemlig frihed til at
være kreative om faget”, siger Rikke Rask. ”Jeg synes, det er spændende, at man vil kigge
mere på, hvordan man kan lave en skole, hvor der er plads til det, det handler
om. Jeg elsker at tale om, at biologi er et kreativt fag og et vigtigt fag i
den tid vi lever i”.
Hun blev smittet af eksperternes begejstring, da hun mødte
dem.
”Det var en stor fornøjelse at være med til det første møde. Der er så mange dygtige kolleger, der
vil noget godt for skolen og eleverne. Det var dejligt at mødes og snakke med
ekspertpanelet. De lytter meget og handler hurtigt”, siger hun.
Lærer: Tilpas fagplaner til lærernes hverdag
Nicklas Bach er lærer på Herstedøster Skole i Albertslund. Han
er primært i gruppen, fordi han er musiklærer, men han underviser også i idræt
og dansk.
”Jeg håber at få et faghæfte, som kan bruges i højere grad i praksis. Det er læsbarheden og det visuelle format, som jeg tror først og
fremmest kan betyde noget. Vi sidder jo i lærerpanelet for at rådgive om, hvordan man kan
anvende det og få det i spil”, siger han.
Han er meget opmærksom på, at fagplanerne skal være tilpasset
lærernes hverdag, hvor der nogle gange er tid til fordybelse og andre gange
ikke.
”Man skal have et sprog og et udtryk, som gør det nemt og intuitivt
at gå til. Jeg håber lidt, at der kommer flere udgaver, så man både hurtig
indføring og så en mere detaljeret version”.
Han oplever, at ekspertgruppen er lydhør og i kontakt med
flere grupper omkring skolen.
”De understregede flere gange, at det var vigtigt for dem at
høre mange forskellige grupper. Jeg har en oplevelse af, at de kommer bredt
rundt, og jeg føler, at vores input bliver taget seriøst, og der bliver spurgt
ind til vores oplevelser”.
Han synes, det er spændende, at han ved at være en del af
lærerpanelet, får en eller anden form for indflydelse på fagplanerne.
”Nogle gange, så går udviklingen så stærkt, så det er godt
at bruge tid på det. De forenklede mål har været udskældt, men der er også
ting, der fungerer. Man kan godt komme til at fjerne noget, der fungerede for
nogle. Det føles godt at være med til at sikre at det bliver brugbart for
lærerne og ikke bare teoretisk flot”, siger han.