Folkeskolens leder:
Fremtidens vigtigste lærer
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Over de næste fem år skal folkeskolelærerne finde hus- og hjerterum til 11.000 børn, som i dag går i specialklasser eller på specialskoler. Regeringen har en målsætning om, at maksimalt fire procent må gå i specialtilbud, og så må de to procent, som er tilovers, jo stoppes ind i almindelige klasser.
De forskere, vi har spurgt i denne måneds Undervisere, siger, at det, der kan hjælpe lærerne i den nye inklusionsopgave, er en styrkelse af AKT-funktionen. Lærere, som er uddannet i adfærd, kontakt og trivsel, bliver dem, der fremover skal hjælpe både elever og kolleger med at få det hele til at hænge sammen.
Når man spørger AKT-lærerne selv, er de enige om, at de har et meget givende arbejde. Der, hvor det bliver svært, er, når man skal vejlede kollegerne.
Der findes ikke én uddannelse for AKT-lærere, men et væld af forskellige kurser. Måske er der brug for en samlet indsats for at sikre, at skolens måske vigtigste nøglepersoner i fremtiden har de redskaber, de behøver. |