Påstande om vold mod elever fik skoleledelse til at gå i panik og bortvise lærer, inden sagen var undersøgt. To år senere har læreren nu fået erstatning og en faglig voldgiftsrets ord for, at bortvisningen var uberettiget. I denne artikel kan du læse om hændelserne, der førte til bortvisningen, og om voldgiftsrettens behandling af sagen.
Artiklen er anonymiseret. Den er baseret på interview med advokat i Danmarks Lærerforening Camilla Bengtson, sagsakter og kendelsen i afskedigelsesnævnssagen 7. juni 2022.
Den faglige voldgiftsret blev afholdt i KL’s hovedsæde på Islands Brygge i København.
Det er få uger før
sommerferien. Souschefen spørger læreren, om han vil overtage 4.b. Klassen har
været uden lærer siden april, fordi den daværende lærer blev sygemeldt – blandt
andet på grund af de udfordrende arbejdsbetingelser i 4.b.
Annonce:
Souschefen forklarer læreren, at han vil være
god i netop denne klasse, fordi han tidligere har vist, at han kan skabe ro og
struktur. Læreren skal have klassen i idræt, tysk og matematik, men ikke være
klasselærer.
Da 4.b bliver til 5.b, er det tydeligt for
læreren, at flere af eleverne ikke er på det niveau, som kan forventes. Andre
er omvendt meget langt fremme fagligt, og der er derfor en meget stor faglig
spredning.
Læreren fornemmer hurtigt, at der er et stærkt hierarki i klassen,
og specielt to elever styrer stemningen i klassen. Læreren oplever, at netop de
to elever skaber historier og dramatik for at ødelægge undervisningen.
Læreren henvender sig
til souschefen flere gange for at få hjælp til særligt den ene elev, men
souschefen siger, at det ikke kan lade sig gøre, da forældrene ikke ønsker
særlige tiltag.
Annonce:
Ledelsen forventer, at læreren stiller krav til eleverne, og
han kræver blandt andet, at eleverne i undervisningen skal sidde på deres
pladser, at de ikke må småsnakke sammen og ikke kigge på deres mobiltelefoner.
Fredag den 23. oktober begynder en forælder
til en elev en beskedtråd på Aula. I løbet af weekenden vokser den og fører til
syv forældreklager over læreren.
Om mandagen den 26. oktober bliver læreren
uventet hjemsendt fra sit arbejde om formiddagen. Dagen efter får han en
indkaldelse til en tjenstlig samtale hos skolelederen.
Ugen efter, den 4.
november, bliver han bortvist fra skolen for grænseoverskridende adfærd over
for elever. En bortvisning betyder, at læreren fyres på stedet uden at modtage
mere løn.
Annonce:
Voldgiftsretten
Halvandet
år efter bortvisningen fører Danmarks Lærerforening lærerens sag i en faglig
voldgiftsret. Selve voldgiften bliver afholdt i et mødelokale i KL’s bygning på
Islands Brygge. Sagen bliver ført over to dage. Lærerens advokat, Camilla
Bengtson, fortæller i den faglige voldgiftsret, hvordan læreren har været ansat
i kommunen i 18 år. I sagen bliver flere kollegaer ført som vidner. Kollegaerne
fortæller, at de aldrig har set læreren have fysisk grænseoverskridende adfærd
over for nogen elever. I sagen bliver også fremlagt en tidligere skoleleders
flotte anbefaling af læreren. Læreren har ikke modtaget en eneste klage over
hverken sit lærerarbejde eller sin relation til eleverne i sin tid som lærer.
Advokaten peger på, at ingen kollega er hørt i sagen, at kommunen ikke har set
på, hvordan klagerne er opstået, og at børnene er afhørt af skolelederen, som
ikke har særlige forudsætninger for at afhøre børn.
Camilla Bengtson peger
på, hvordan kommunen i løbet af sagen er gået fra at kalde lærerens forseelse
grænseoverskridende til "vold mod børn", og hun fremhæver det
såkaldte officialprincip, der betyder, at før en kommune skrider til en så
indgribende sanktion som en bortvisning med en så alvorlig beskyldning som vold
mod børn, må der stilles store krav til, at kommunen undersøger sagen.
Anledningen
Annonce:
Læreren skal ind til idræt. En dreng fra 5.b står
og sparker til en låst dør. Læreren forsøger at lave sjov med drengen ved at
tage i døren tre gange, og hver gang konstaterer han, at den er låst.
Til sidst
låser han døren op og puffer drengen ind for at få ham i bad. Drengen oplever
selv, at han har fået et “pænt” nakkeslag. Drengen ved ikke, hvorfor han har
fået slaget, men det gjorde ondt og fremkaldte rødme, lyder hans forklaring.
Forældrene
skriver til souschefen på skolen og læreren, lige efter at drengen er kommet
hjem fra skole.
Læreren skriver til souschefen: “Jeg har aldrig dasket til
drengen! Må sige, at jeg er rystet over anklagen”. Han fortæller, at han har
snakket med moren, og skoleledelsen vælger at lukke sagen.
Annonce:
Men 17 dage senere sent eftermiddagen fredag
den 23. oktober klokken 17.06 sender en mor en Aula-besked til 5.b’s
klasselærer og til skolelederen. Her fremgår det tydeligt, at en anden forælder
har sendt en besked, som har fået flere forældre til at reagere.
Det er
begyndelsen på en mailstorm til skolens ledelse.
Moren
anklager i beskeden læreren for at have “nevet/taget hårdt fat” i armen på hendes søn.
Samme
fredag klokken 18.36 sender en anden mor i klassen en besked til souschefen og
skolelederen, hvor hun beskylder læreren for at være grænseoverskridende “over
for alle børn i klassen. At hive pigerne i håret eller nive eleverne er i hans
forstand humor”, skriver hun.
Klokken 22.30 samme aften kommer den næste besked
fra en mor. Hun skriver, at hendes søn fortæller, at læreren niver elever i
armen og skulderen.
Søndag kommer endnu en besked fra en anden
mor. Hun fortæller, at hendes datter har fortalt, at læreren har hevet hende i
håret og har nevet hende bevidst i armen. En anden mor skriver tre timer
senere, at hendes datter har fortalt, at læreren har revet nogle piger i håret
og taget fat i andre i klassen. Læreren har ikke rørt moderens datter, står der
også i beskeden. Ti minutter senere sender forældrene til en anden elev en
klage, hvor de fortæller, at de i forbindelse med tråden på Aula er blevet
gjort opmærksom på lærerens adfærd. “I den forbindelse har vi spurgt vores
datter om hendes oplevelse”, skriver de. “Hun fortalte om to specifikke
episoder, hvor hun har oplevet at blive nevet i armen og dunket hårdt i
ryggen”. Forældrene til drengen, som har oplevet at få et nakkedrag, melder
sig.
Det ender med syv forældreklager i løbet af
en weekend. Mandag den 26. oktober ringer skolelederen til flere forældre og
taler også med elever, før han kontakter læreren og beder ham forlade skolen.
Faglig voldgiftsret
OM FAGLIG VOLDGIFTSRET
Den faglige voldgiftsret
behandler sager om forståelsen af kollektive overenskomster.
En faglig
voldgiftsret består af en opmand – som oftest en dommer, der udpeges af
Arbejdsrettens formand, og fire andre medlemmer, hvoraf to udpeges af
lønmodtager- og to af arbejdsgiverparter. I praksis betyder det, at det er
dommeren, der afsiger kendelsen efter at have lyttet til de fire udpegede
medlemmer.
I denne sag om bortvisningen af
5.b’s lærer var pensioneret højesteretsdommer og tidligere formand for Arbejdsretten
Lene Pagter Kristensen udpeget som opmand.
Baggrunden for bortvisningen er udløst af en besked på
Aula fra en mor, lyder det fra advokat Camilla Bengtson i voldgiftsretten.
Moren startede nemlig en forældretråd, som advokaten eller voldgiftsretten ikke
har set. Men de andre forældres beskeder henviser til den oprindelige besked.
Advokaten beskriver, hvordan kommunen ikke har undersøgt, om forældrene har
koordineret deres klager – eller måske ligefrem opfordret hinanden til at
klage.
”Der er dermed ikke tale om forældre, der
uopfordret over en længere periode og af egen drift hver især har rettet
henvendelse til ledelsen om noget, deres barn hver især er kommet hjem og har
fortalt”, siger advokaten i proceduren i voldgiftssagen.
Hun peger også på, at skolelederen afhørte
eleverne, efter at de var blevet påvirket af mailtråden og havde haft mulighed
for at snakke sammen. Afhøringen skete, inden skolelederen havde talt med
læreren.
Hun undrer sig over, at når kommunen
mener, at læreren har begået vold mod flere børn, at kommunen så ikke har fulgt
Socialstyrelsens beredskabsplan for kommunalt beredskab eller kommunens egen
beredskabsplan vedrørende overgreb mod børn. Sagen er heller ikke anmeldt til
politiet. Der er ikke taget hensyn til, at læreren har overtaget en svær
klasse.
”Vi hører flere af
vidnerne (...), der begge har haft 5.b, forklare, at det var en klasse, der var
præget af børnemagt, og at flere af eleverne højlydt flere gange har sagt, at
de bare kan få en lærer fyret”, siger advokaten. Hun peger også på, at der
mangler et tidspunkt og nærmere beskrivelse af, hvornår overgrebene skulle have
fundet sted. Noget, som bliver tydeligt, da hun afhører eleverne, som kommunens
advokat har indkaldt som vidner i voldgiftsretten.
Læreren
Samme dag som læreren
bliver bortvist, bliver han bedt om at beskrive sin version af sagen i en
såkaldt partshøring.
Læreren peger på, at sagen sættes i gang, da en mor til en
elev, han har et anstrengt forhold til i klassen, skriver ud til klassens
forældre.
“Det fremgår af forældrehenvendelserne på
Aula, at forældrene, kun som følge af henvendelse fra N’s mor, har adspurgt
deres barn om deres relation til mig. Først derefter har nogle børn – og
langtfra alle – udtalt, at jeg har klemt/hevet dem eller rykket i hestehalen.
Men ingen børn har følt trang til at omtale mig problematisk før denne tråd på
Aula”, skriver læreren i partshøringen.
“Jeg er meget berørt af denne sag. Jeg har
ikke bevidst overtrådt børnenes grænser og har ikke haft intention om det.
Eleverne har ikke gjort mig opmærksom på det, og hvis jeg har givet dem et klem
eller et kærligt ryk i hestehalen, så har det været som led i min omgangsform
for sjov – og på ingen måde en konfliktsituation”.
“Jeg fastholder, at børnenes udsagn og
beskyldninger er forkerte, og at det i bund og grund handler om en pige, N, som
føler sig uretfærdigt behandlet af mig i rent faglig sammenhæng, og som nu har
sat en lavine af konsekvenser i gang blandt sine klassekammerater, som hun nok
ikke engang selv kender de reelle konsekvenser af”.
“Men at det skulle ende ud med, at de vil af med mig på denne facon – det synes
jeg er uværdigt og uproportionalt efter 18 års ansættelse i kommunen uden en
eneste tidligere klage i min personalesag”.
Voldgiftsretten
Advokaten
understreger i voldgiftsretten, at læreren på ingen måde forsætligt har forsøgt
at skade elever. Hun henviser til, at eleverne i deres forklaringer siger, at
læreren har rykket i hestehalen efter at have rost dem for en indsats, at
læreren niver i armen ”for sjov”, og at eleverne fortæller, at de ikke forstår
sammenhængen.
”Eleverne beskriver det altså som humor,
for sjov, og at de ikke forstod sammenhængen”, opsummerer hun i sin procedure.
Hun understreger, at afgørelsen af sagen
er vigtig for alle lærere. Hvis lærere ikke kan give et opmuntrende klap på
skulderen eller et klem i armen uden at blive bortvist for vold, hvad gør det
så for skolen fremadrettet?” spørger hun. ”Dette vil betyde, at lærere ikke tør
have fysisk berøring med eleverne af frygt for beskyldninger”.
”Det kan ikke siges nok, men det er
ekstremt vigtigt for lærernes fremadrettede retssikkerhed, at en undersøgelse
vedrørende anklager om vold og fysisk grænseoverskridende adfærd mod elever og
børn undersøges grundigt og samtidig undersøges af personer, der er uddannet
til det”, slutter advokaten sin procedure.
BAG OM BESKYLDNINGER
Skoler handler i panik, når
lærere beskyldes for "grænseoverskridende adfærd",
mener DLF.
Folkeskolen undersøger, hvorfor det kommer
så vidt – og hvordan vi sikrer både lærere og elevers retsstilling.
Godtgørelsen
Kendelsen i
afskedigelsesnævnssagen mod læreren blev
afsagt den 7. juni i år.
Her står, at læreren “kan alene have gjort sig skyldig i en række mindre alvorlige
overskridelser af det tilladelige, men at der under alle omstændigheder er tale
om overtrædelser, som hverken hver for sig eller samlet kan begrunde en
bortvisning”.
Kendelsen konkluderer, at hvis læreren havde
fået en advarsel, ville han have indrettet sin omgangsform efter det.
“Læreren får seks måneders løn inklusive
pension for manglende opsigelsesvarsel og en godtgørelse på seks måneders løn
inklusive pension for usaglig bortvisning, hvilket betyder, at kommunen skal
betale over en halv million kroner til læreren".